NOWY STARY DWORZEC
Optymalizacja rozwiązań komunikacyjnych i funkcjonalnych oraz powiązanie wszystkich elementów inwestycji w praktyczny, czytelny i intuicyjny układ to główne założenia projektu wykonanego przez pracownie architektoniczną PiG Architekci we współpracy z Urzędem Miasta, zarządem spółki PKP, jak również z firmą Trigranit. Jest to ogromna szansa dla poznańskiego dworca; w końcu potrzeby pasażerów znalazły się na pierwszym miejscu. Dodatkowo podróżnicy i mieszkańcy Poznania będą mogli wpłynąć na ostateczną formę bryły budynku.
Nowoczesny dworzec, niespójne architektonicznie centrum handlowe oraz wymagający renowacji gmach dawnej stacji kolejowej to aktualny stan Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Dziś wszystko wskazuje na to, że Poznań City Center, krytykowany zarówno za formę, jak i niefunkcjonalne rozwiązania, będzie pełnił swoją funkcję tylko do 2018 roku, kiedy to ma zostać oddany do użytku nowy "stary dworzec".
Obecnie powstały dwie koncepcje odbudowy; pierwsza zakładająca zachowanie i rewaloryzację istniejącej fasady na kształt przypominający historyczny oraz umieszczenie jej za ścianą ze szkła. Wartością tej koncepcji jest jej autentyczność – pokazanie fragmentu dawnego gmachu, który jest pomnikiem własnej historii. Druga koncepcja przewiduje zburzenie istniejącej elewacji i odbudowę historycznej z wysuniętym ceglanym, neorenesansowym portykiem. Historyczny budynek dworca został zaprojektowany pod koniec XIX wieku w stylu arkadowym (inspirowanym stylem neoromańskim i neorenesansowym). Budynek wybudowano w latach 1874-1879 i w tej formie zachował się do wojny. W latach 1944-1945 w wyniku trzech bombardowań dworzec został kompletnie zniszczony, po wojnie odbudowany i wielokrotnie przebudowywany.
Jak pisałam w jednym z poprzednich tekstów; Centrum handlowe nie jest traktowane jako dopełnienie; turyści, czy tego chcą czy nie, muszą przebyć przez City Center. To właśnie dlatego ruchome schody na peronach prowadzą tylko na górę - w stronę handlu. Nowy projekt zakłada poprawę, a nawet całkowitą zmianę krytykowanych rozwiązań. Przyjęte środki mają maksymalnie skrócić drogę pasażera i czas dotarcia na miejsce. Istotnym punktem projektu jest trzykondygnacyjne doświetlone atrium, w miejscu dawnej hali dworca Poznań Główny, łączące kładkę międzyperonową na poziomie +1, centrum obsługi pasażerskiej na poziomie -1 oraz powierzchnię dla pasażerów i gości obiektu, do którego można się dostać z Placu Dworcowego na poziomie parteru. Kładka, wyposażona w ruchome schody w obydwu kierunkach oraz windy dla niepełnosprawnych, będzie niejako spinać wszystkie perony, pozwalając na szybkie dotarcie w każde miejsce Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
Kasy, biletomaty, informacja, poczekalnia, przechowalnia bagażu, toalety oraz punkty usługowe i gastronomiczne znajdą się na jednym poziomie przejścia podziemnego, które zarezerwowane jest wyłącznie dla funkcji obsługi pasażerskiej. Poziom parteru będzie łącznikiem pomiędzy Placem Dworcowym, peronami 1 i 4, kładką międzyperonową oraz poziomem tunelu i funkcjami obsługi pasażerskiej wraz z biletomatami. Skończy się problem z przemieszczaniem pomiędzy kondygnacjami; od przejścia podziemnego do wejścia centrum handlowego, w którym należy pokonać poziom ruchomymi schodami w kierunku holu dworca, by ostatecznie stoczyć walkę z walizką na stacjonarnych schodach prowadzących nas wprost na peron. Dworce kolejowe są wizytówką miast, najczęściej metropolie są poddawane ocenie tuż po przyjeździe do nich, a nawet podczas szybkiej przesiadki między środkami transportu. Pierwsze wrażenie w Poznaniu ma szansę być pozytywne.
Całą inwestycję podzielono na trzy etapy. W pierwszym ma powstać Plac Dworcowy, przestrzeń obsługi pasażerskiej, kładka międzyperonowa, hotel na 160 pokoi, biurowiec oraz parkingi. Dwa kolejne etapy zakładają rozbudowę kompleksu o kolejne budynki biurowe z pieszym pasażem na poziomie +1 oraz parkingami poniżej. Najważniejszą zaletą projektu jest fakt dwukrotnie zwiększonej powierzchni dedykowanej obsłudze podróżnych, wizualna i estetyczna poprawa otoczenia, a także odseparowanie komunikacji pieszej od kołowej. W tym celu Plac Dworcowy podzielono na dwie odrębne strefy, nawiązując do założenia przedwojennego, w którym plac dzieliły tory dojeżdżającego do połowy tramwaju. W części podjazdowej od strony mostu Dworcowego zapewniono podjazd dla taksówek i odprowadzających, przystanki autobusowe oraz rampę zjazdową do parkingów podziemnych.
W drugiej części wprowadzono rozwiązania, które pozwolą uczynić go atrakcyjnym miejscem spędzania wolnego czasu zarówno dla podróżnych, jak i dla mieszkańców Poznania – miejsce pełne zieleni z ławkami, kawiarnianymi ogródkami i stacją rowerów miejskich. Zagospodarowanie placu sprzyja organizacji wydarzeń kulturalnych; zaplanowano tu miejsce na plenerowe galerie i przestrzeń wydarzeń artystycznych „art-wall”.
PiG Architekci specjalizują się w projektowaniu dużych obiektów użyteczności publicznej: lotniskach, stadionach, zespołach biurowych, handlowych i mieszkaniowych, zatem możemy obdarzyć ich zaufaniem, iż poznański dworzec przejdzie pozytywną przemianę.
Teraz w ramach konsultacji społecznych wystarczy wybrać ulubiony projekt. Ja już to zrobiłam, stawiając na wysunięty, neorenesansowy portyk.
----------------
Cały czas czekamy na Wasze emaile (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), listy (Polska 13, 60-589 Poznań), nagrania wideo (można je wysłać przez we transfer), czy zdjęcia (może macie przykłady z innych dworców na świecie, które warto przy okazji naszego zastosować?). Podzielcie się na naszych łamach Waszym zdaniem – a pod koniec października wszystkie zebrane przez miesiąc opinie przekażemy do urzędników miejskich i prezydenta Jaśkowiaka. Więcej: http://www.miastopoznaj.pl/wydarzenia/2493-jaki-dworzec-glowny-czekamy-na-wasze-listy-nagrania-wideo