POMYSŁ NA ODPADY-DAJMY IM DRUGIE ŻYCIE
Artystyczna kreatywność w połączeniu z formalnościami, które kojarzone są z urzędem. Wczoraj rozpoczęły się warsztaty w ramach kampanii „Odzyskaj, korzystaj”. Efektem końcowym będzie ekologiczny gadżet, który zostanie wizytówką nowej spalarni.
Zajęcia dla piętnastu osób odbywają się w Concordia Design. Aby się na nie dostać, wcześniej trzeba było zrobić dobre wrażenie na jury. – Warsztaty są drugim etapem konkursu na gadżet kampanii „Odzyskaj. Korzystaj”. W pierwszym etapie uczestnicy, którzy chcieli zakwalifikować się do konkursu wysyłali swoje portfolio. Jury wybrało piętnaście najlepszych portfolio osób, u których dostrzeżono największy potencjał – wyjaśnia Katarzyna Kruszka-Pytlik z Urzędu Miasta Poznania.
Edukacja i informacja
Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy, każda z nich zasiadła przy oddzielnym stole. Przy jednym umysły były skoncentrowane na ceramice, przy drugim na tkaninie, a przy trzecim na papierze. – Przy każdym stole, pod okiem ekspertów, uczestnicy uczą się jak wykorzystywać dany materiał, na którym mogą pracować. Poznać jego ograniczenia i sposób obróbki – tłumaczy Kruszka-Pytlik. – Kampania "Odzyskaj. Korzystaj"ma na celu edukowanie i informowanie o tym, jak sami u siebie w domu możemy segregować odpady, aby następnie móc je efektywnie wykorzystywać. Chcemy budować proekologiczne zachowania i postawy, a gadżet kampanii ma stać się ich nośnikiem – dodaje.
- Projektując gadżet kampanii uczestnicy mają za zadanie przetworzyć materiał, który powstał z odpadów i oddać go do ponownego użycia. W trakcie warsztatów eksperci przekazują uczestnikom wiedzę niezbędną do zaprojektowania gadżetu kampanii. Mamy też możliwość spotkania się w szerszym gronie, aby wymienić na bieżąco poglądy i dowiedzieć się o wzajemnych oczekiwaniach względem produkcji i dystrybucji gadżetów – informuje Kruszka-Pytlik. Tu następuje zderzenie dwóch światów. Umysł artysty, twórczy i górnolotny, mający przeświadczenie, że może wszystko, spotyka się z bardziej przyziemnym i sformalizowanym. Tutaj uczestnicy uczą się także tego. - Na ścianie widać efekty ostatniej godziny pracy. Uczestnicy mieli pół godziny na wymyślenie aż sześciu oryginalnych projektów. Pierwszy dzień warsztatów to proces kreatywny. Drugi dzień poświęcony jest na prototypowanie. Zapowiada się dobrze, ponieważ uczestnicy mają mnóstwo pomysłów – dodaje.
Obalanie mitów na temat spalarni
„Odzyskaj, korzystaj” to kampania na rzecz ochrony środowiska, która towarzyszy budowie ITPOK – Instalacji Termicznego Przekształcenia Odpadów Komunalnych w Poznaniu. Prostszymi słowy: mowa o budowie spalarni, która powstanie w 2016 roku. Trafią do niej odpady, których nie da się ponownie przetworzyć. – W ramach naszego projektu: System Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania, prowadzimy szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-edukacyjną i promocyjną. Jednym z elementów naszej kampanii pod hasłem „Odzyskaj, korzystaj” jest właśnie stworzenie niepowtarzalnego gadżetu, który nie tylko będzie promował naszą kampanię i przybliżał mieszkańcom Poznania w pozytywny sposób idee ekologiczną, ale także idee budowy instalacji termicznego przekształcania tzw. naszej potocznej spalarni, która jest głównym elementem inwestycyjnym naszego projektu – komentuje przedstawicielka Urzędu Miasta.
– Chcielibyśmy przez ten gadżet, który zostanie wykreowany nie tylko nakłonić mieszkańców do segregowania odpadów, ale też do tego, żeby prowadzić wszelkie działania zgodnie z zasadą odzyskiwania odpadów i ich powtórnego użycia. Chcielibyśmy także burzyć mity, mówić, że spalarnia nie jest obiektem, który w negatywny sposób oddziałuje na środowisko i otoczenie – wyjaśnia. – Uczestnicy pomysły mają przeróżne. Padł na przykład pomysł połączenia ceramiki z tkaniną. Zobaczymy jak dalej zostaną pokierowani przez naszych ekspertów – dodaje.
Gadżet, który będzie wizytówką nowej spalarni, poznamy na początku lutego.