PREZYDENT WUDARSKI: „W OCENIE KOMISJI POWOŁANEJ PRZEZ ZTM, NAPRAWA JEDNOŚLADÓW BYŁA NIEOPŁACALNA”
Jedną z istotnych przyczyn zamknięcia wypożyczalni rowerów na os. Jana III Sobieskiego był wysoki stopień zużycia rowerów oraz liczne przypadki dewastacji sprzętu. W ocenie komisji powołanej przez ZTM, naprawa jednośladów była nieopłacalna. Koszt naprawy przekroczyłby wartość rowerów, a zakup nowych oszacowano na kwotę ok. 50 tysięcy złotych. Poza tym władze miasta wskazują na rozbudowę spójnej oferty jaką jest Poznański Rower Miejski.
O sprawie pisaliśmy wcześniej. Wówczas otrzymaliśmy odpowiedź od rzecznika ZTM Bartosza Trzebiatowskiego, że celem zaplanowanej na lata 2016- 2018 rozbudowy systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego jest stworzenie ekologicznej i prozdrowotnej alternatywy do przemieszczania się po mieście, i stworzenie spójnej oferty. - Dlatego w tym roku, po 10 latach funkcjonowania zakończyła działalność wypożyczalnia rowerów ZTM na Dworcu Sobieskiego. Docelowo w jej miejscu będzie się znajdować największa stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego – usłyszeliśmy.
Ponadto w latach 2016-2018 planowane jest powiększenie systemu do stu stacji i tysiąca rowerów. - W zakresie integracji PRM z systemem PEKA, Zarząd Transportu Miejskiego planuje wydłużenie bezpłatnego czasu przejazdu dla posiadaczy imiennych kart PEKA, z 20 do 30 minut – informuje zastępca prezydenta Maciej Wudarski.
Obecnie w zakresie transportu rowerowego rozwijany jest przede wszystkim Poznański Rower Miejski
System PRM zdaniem władz miasta jest bardziej elastyczny i dopasowany do potrzeb klientów (całodobowy z możliwością zwrotu w innym miejscu niż miejsce wypożyczenia roweru) niż tradycyjna wypożyczalnia. - Ponadto skala i specyfika systemu PRM daje szansę na osiągnięcie zasięgu aglomeracyjnego, natomiast współistnienie dwóch konkurujących ze sobą systemów przyczyniało się do obniżenia wskaźników ilościowych i jakościowych zarówno PRM, jak i wypożyczalni – przekonuje Maciej Wudarski. - Obecnie w zakresie transportu rowerowego rozwijany jest przede wszystkim Poznański Rower Miejski, który po przyjęciu nowej formuły w 2015 roku, stał się najnowocześniejszym technologicznie systemem tego typu w skali kraju. Ma to swoje odbicie w wynikach – uzupełnia.
Porównując rok 2014 i 2015, liczba wypożyczeń wzrosła o 117 procent, a rejestracji w systemie o 121 procent. Od początku funkcjonowania PRM w systemie zarejestrowało się 42,580 użytkowników, którzy dokonali łącznie 401,571 wypożyczeń. Na przestrzeni bieżącego sezonu tj. od marca, liczba wynajmów sięgnęła 118, 868, a rejestracji – 9.464.
Wysokie koszty utrzymania przy spadającej liczbie wypożyczeń
To jednak niejedyny powód zakończenia działalności wypożyczalni rowerów na os. Jana III Sobieskiego. Jak wskazuje prezydent Maciej Wudarski, jedną z istotnych przyczyn był wysoki stopień zużycia rowerów oraz liczne przypadki dewastacji sprzętu. W ocenie komisji powołanej przez ZTM, naprawa jednośladów była nieopłacalna. Koszt naprawy przekroczyłby wartość rowerów, a zakup nowych oszacowano na kwotę ok. 50 tysięcy złotych.
- Wysokie koszty utrzymania wypożyczalni przy spadającej liczbie wypożyczeń – wymienia prezydent Wudarski. - W roku 2015 zanotowano ujemne saldo utrzymania (-5984, 94 zł), a od 2012 roku notuje się postępujący spadek liczby wypożyczeń (8581 w roku 2012, 6958 w roku 2013, 6138 w roku 2014, 4988 w roku 2015) – informuje.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
MIESZKAŃCY ZNÓW BĘDĄ MOGLI PODZIELIĆ SIĘ WŁASNYMI POMYSŁAMI. RUSZA DRUGA EDYCJA LOKALNYCH INICJATYW OSIEDLOWYCH
