RATUJMY STARĄ BIMBĘ!
Na liście projektów dopuszczonych do realizacji w ramach poznańskiego budżetu obywatelskiego znalazł się także ten dotyczący zabytkowego tramwaju. Dodatkowo ma to uświetnić obchody z okazji 135 lecia tramwajów w Poznaniu.
Projekt zakłada przywrócenie do ruchu zabytkowej bimby typu N o numerze taborowym 178. Wyremontowany tramwaj dołączy do taboru historycznego związanego ze 135 letnią historią komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski. W przyszłości mógłby zasilić zbiory Muzeum Komunikacji w zajezdni przy ul. Madalińskiego. W najbliższym czasie miałby natomiast kursować po poznańskich torowiskach i stacjonować w zajezdni należącej do MPK. W ramach pozyskanych środków planowano jest również renowacja i odbudowa zabytkowego tramwaju silnikowego typu N.
Warte przypomnienia jest to, że wagon został wyprodukowany w gdańskiej Stoczni Północnej w 1951 roku. Następnie trafił do Poznania i otrzymał numer taborowy 178. Na przełomie lat 60-tych i 70-tych przeszedł remont połączony z przebudową na pojazd jednostronny. Drzwi pozostawiono na jednym boku, pozostał jednak dwukierunkowy. Zachowane zostały stanowiska sterownicze na obydwu końcach wagonu. Takie rozwiązanie pozwoliło na wykorzystanie tramwaju w ruchu wahadłowym po jednym torze, pojedynczo i w zestawieniu trzywagonowym. Od roku 1993, po wycofaniu z ruchu liniowego, służył jako holownik w zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej. Jest- jak podkreślają pomysłodawcy projektu, ostatnim zachowanym wagonem typu N, należącym do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Posiada dwa stanowiska motorniczego. Wymaga jednak odbudowy z odtworzeniem stanu zgodnego z czasów produkcji. Konieczny jest remont stalowej konstrukcji pudła wraz z wózkami i odtworzeniem wnętrza wagonu wykończonego drewnem. Ponadto należy odtworzyć we właściwych miejscach wszystkie cztery otwory drzwiowe i zainstalować oświetlenie zewnętrzne zasilane z wysokiego napięcia – wynika z opisu projektu.
Odbudowa tramwaju typu N jest ważna również z innego powodu. Ma uświetnić w 2015 roku, 135- letnią rocznicę tramwajów w Poznaniu. Wyremontowany wagon silnikowy wraz z oddanym po naprawie w 2013 roku wagonem doczepnym ND o numerze taborowym 436 z Sanockiej Fabryki Wagonów tworzyłby zabytkowy skład tramwajów w pełni odwzorowany do lat produkcji. Stałoby się to „żywym eksponatem muzealnym”, który przypominałby historię poznańskiej komunikacji. Poznaniacy i turyści mogliby korzystać i zwiedzać podczas licznych imprez otwartych organizowanych przez MPK Poznań Sp. z.o.o.. Byłyby to uczestnictwa w przejazdach turystycznych i wycieczkach tematycznych. Jednocześnie taka wyjątkowa bimba byłaby ciekawym uzupełnieniem wydarzeń miejskich, rocznic historycznych organizowanych i innych uroczystości.
Promocja miasta
Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego może przyczynić się także do promocji transportu zbiorowego. Poznańska komunikacja będzie postrzegana jako nowoczesna, ale również dbająca o 135 letnią historię. Jak przekonują pomysłodawcy projekt przyczyni się też do upowszechniania wiedzy na temat zabytków techniki oraz historii komunikacji wśród dzieci i młodzieży.
Warto czasem powrócić do dawnych czasów, poczuć zapach historii i dostrzec odnowione zabytki. W szczególności, gdy ma to służyć wizerunkowi i promocji miasta.