BĘDZIE PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH PRZY DWORCU PKP (KOMENTARZE)
Chciałbym podziękować wszystkim, którzy zabiegalil o powstanie tego przejścia - powiedział prezydent Jacek Jaśkowiak. - Coś, co budziło wielkie emocje, stało się impulsem do kompleksowego rozwiązania. Wizualizacja, którą widzimy to pierwszy krok, wkrótce powołamy zespół - wspólnie z PKP - który opracuje koncepcję rozwiązania systemowego dla tego terenu - dodał Prezydent. A jakie są komenatrze poznańskich radnych, czy działaczy organizacji społecznych?
Paweł Sowa, prezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania
"Przedstawione rozwiązanie jest połowiczne - załatwia tylko dojście z przystanków na dworzec PKP. Mimo wszystko cieszę się i mam nadzieję, że jest to dopiero pierwszy krok w stronę ucywilizowania całego tego układu komunikacyjnego. Mowa tu o potrzebie rozwiązania innych problemów:
- braku przejścia przez północną nitkę jezdni z przystanków w kierunku Delty/Towarowej/centrum
- wyeliminowania niebezpiecznych sytuacji mających miejsce przy samym skrzyżowaniu, gdzie zdezorientowani brakiem przejścia piesi wkraczają na jezdnię, by dostać się do przystanków - widać to doskonale na filmie:
- braku normalnego przejścia między Wildą a centrum na odcinku od skrzyżowania Królowej Jadwigi/Górna Wilda do dworca (po tym jak zlikwidowano przejście na skrzyżowaniu Matyi/Przemysłowa mieszkańcy Wildy zostali odcięci od Parku Marcinkowskiego)"
Włodzimierz Nowak, społecznik z Grunwaldu, od początku zaangażowany w stworzenie przejścia dla pieszych w tym miejscu
"Dyskusji o ilości przejść w ogóle nie powinno być. Jeśli komuś jest zbyt niebezpiecznie, to zawsze można przed samochodami założyć szlabany takie jak przed przejazdami kolejowymi.
Na pierwszy rzut przejście spod Delty na przystanki od strony zachodniej, a w przypadku istotnego ruchu pieszego w tym miejscu, to drugie przejście po wschodniej stronie przystanków. W przypadku niewykorzystywania przejścia podziemnego po otwarciu takich przejść, to należy je po prostu zakopać, jeśli nie będzie lepszego pomysłu.
Zawsze miałem wrażenie, że najdroższe są mimo wszystko lampy i sterowniki, a okablowanie to trochę kucia asfaltu i kopania w piachu plus izolacje. Dodam też, że uzbrojenie całkowicie nowego i dopiero projektowanego skrzyżowania Kościelnej ze Św.Wawrzyńca ZDM wycenił na 140 tys. PLN (4 pasy ruchu na każdej jezdni) i była to najdroższa z pozycji zmian sterowania w ramach usprawnień sygnalizacji dla MPK Poznań Sp. z o.o.
Koszt może tylko dziwić. Ale bardziej dziwi mnie ograniczenie zakresu do jednej jezdni (przecież rozbudowa będzie się wiązała z pisaniem zupełnie nowego oprogramowania) i dodatkowymi kosztami sterowania, kosztami stałymi przetargu, rozpoczynania robót, nadzoru etc.
Oraz dziwi mnie, że ludzie, którzy twierdzili otwarcie, że takie przejście jest niemożliwe technicznie (wypowiadali się otwarcie) po przygotowaniu projektu dokładnie wg wskazań moich i Pawła Sowy z sierpnia 2012 nie są dzisiaj napiętnowani za brak wiedzy fachowej albo za koniunkturalizm - obie rzeczy to niezbędne kompetencje by pracować w instytucjach miejskich."
Ewa Jemielity, Radna Miasta Poznania, Wiceprzewodnicząca Klubu PiS
Każde rozwiązanie, które ułatwi życie mieszkańcom jest dobre. Pytanie tylko, dlaczego nie zrobiono tego wcześniej. Rodzi się też kolejne pytanie o bieżące koszty. Jeżeli to będzie wydane powiedzmy pół miliona, chciałabym wiedzieć dlaczego nikt nie wpadł na pomysł stworzenia takiego przejścia na etapie planowania projektu i prac. Koszty byłyby zdecydowanie niższe.
Michał Kucharski, SIW Poznaniacy
Oceniam to pozytywnie. Walczyliśmy o to, żeby te przejście pomiędzy Dworcem PKP a przystankiem tramwajowym, powstało. Brakuje tylko przejścia pieszego do Delty. Obecnie, aby udać się w tym kierunku, trzeba skorzystać z przejścia podziemnego, nie rozwiązuje to zatem całości problemu. Myślę natomiast, że koncepcja powstania przynajmniej jednego przejścia jest kolejnym krokiem do zwiększenia komfortu mieszkańców. Jestem przekonany, że to rozwiązanie się sprawdzi, zostanie dokończone.
Łukasz Mikuła, Radny Miasta Poznania, Przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej
Był to bardzo kontrowersyjny temat i wiele osób, w tym działaczy społecznych postulowało o powstanie tego przejścia. Można zgodzić się ze stwierdzeniem, że dotychczasowy układ jest mało funkcjonalny. Cieszę się, że Pan Prezydent spełnił swoją obietnicę przedwyborczą. Jest to jednak połowiczne rozwiązanie. Problem zniknie w całości, gdy takie przejście powstanie także po drugiej stronie, łączące przystanek z Deltą.
Halina Owsianna, Radna Miasta Poznania, Przewodnicząca Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia
Jestem zadowolona i bardzo cieszy mnie to, że Prezydent Poznania wywiązał z tego postulatu. Myślę, że to te przejście przyniesie dużą ulgę zarówno mieszkańcom, jak i przejezdnym. Wszyscy czekamy na takie zdecydowane ruchy w mieście.
Klaudia Strzelecka, Radna Miasta Poznania, PiS
To rozwiązanie to półprodukt. Niestety nie jest to ułatwienie dla pieszych chcących szybko dojść do centrum miasta. Ułatwia dojście na przystanek tramwajowy ale idąc dalej zmusza do korzystania z przejścia podziemnego. Niepokoją mnie trochę koszty inwestycji, szczególnie że to przejście naziemne. Tym niemniej inicjatywa jest jak najbardziej słuszna.
Iwona Gajdzińska, Rzecznik MPK Poznań
Sprawę znamy tylko z mediów więc trudno nam się do tego ustosunkować.
Przemysław Piwecki, Rzecznik Straży Miejskiej
Problem z brakiem przejścia niewątpliwie istniał. Straż Miejska rzadko pojawiała się w tym miejscu by dyscyplinować pieszych. Proponuję byście Państwo zasięgnęli komentarza ze strony Poznańskiej Policji.
Telefonowaliśmy do dyrekcji galerii handlowej Poznań City Center. Dyrektor okazał się być nieuchwytny, sugerowano telefonować innego dnia. Dzwoniliśmy do PKP, gdzie sprawa utknęła. Bo nie wiadomo kto ma odpowiedzieć na pytanie, a pytanie brzmiało „Czy przejście wpłynie na funkcjonalność dworca kolejowego i zadowolenie pasażerów?” Zarząd Transportu Miejskiego pracuje nad odpowiedzią na pytanie czy przejście dla pieszych wpłynie na bezpieczeństwo pasażerów i punktualność tramwajów. W spółce PKS telefonu się nie odbiera i na wiadomości nie odpowiada. Policja sugeruje że odpowie w najbliższym czasie. Ot, taka instytucjonalna rzeczywistość.
-------edit godz.14.30-----
Dostaliśmy odp rzecznika prasowego Polskich Koleji Państwowych S.A. Katarzyny Mazurkiewicz
"Popieramy wszelkie inicjatywy, których celem jest poprawa funkcjonalności przestrzeni miejskiej i jej lepsze dostosowanie do potrzeb mieszkańców i pasażerów."
------edit godz. 15.20-----
Dostaliśmy odpowiedź od policji, w osobie mł. asp. Macieja Święcichowskiego z Zespółu Prasowego KWP w Poznaniu
"Komenda Miejska Policji w Poznaniu pozytywnie zaopiniowała powstanie przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym PKP."
Odpisała na nasze pytanie, dotyczące ewentualnych opóźnień dla tramwajów, również Agnieszka Smogulecka a Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu
"W odpowiedzi na Pańskie pytanie informuję, że do czasu powstania ostatecznego projektu przejścia trudno mówić o wpływie tego przejścia na ewentualne opóźnienia w komunikacji zbiorowej."
współpraca Anna Kowalewska, Maciej Szefer
Przeczytaj poprzedni artykuł!
PIEKARY POTRZEBUJĄ ODDECHU
