CZY NA POZNAŃSKICH ULICACH BĘDZIE BEZPIECZNIEJ?
Kolejne inicjatywy podejmowane są w wyniku prowadzonych analiz bezpieczeństwa, sygnałów mieszkańców, statystyk wypadkowości i działań optymalizujących organizację ruchu.
Nowe inwestycje drogowe uwzględniają nie tylko potrzeby kierowców, pasażerów komunikacji zbiorowej czy rowerzystów, ale także oczekiwania pieszych. Stopniowo rozszerzane są w Poznaniu strefy „tempo 30”, a w kluczowych miejscach – w tym w rejonie szkół i przedszkoli – pojawiają się obniżające prędkość pojazdów progi, porządkujące parkowanie słupki i inne elementy uspokojenia ruchu. Rozszerzane systematycznie strefy „tempo” objęły już łącznie niemal 330 km miejskich dróg. Także prace prowadzone w ramach Strefy Płatnego Parkowania – ostatnio m.in. na Wildzie i Łazarzu - przyczyniają się do zwiększenia atrakcyjności ruchu pieszego.
W ramach projektu „Bezpieczne przejścia dla pieszych” przybywa w mieście tzw. aktywnych przejść dla pieszych, obniżane są krawężniki, powstają przejścia wyniesione i poprawiane jest oświetlenie. Uzupełniane i odświeżane jest oznakowanie poziome w obszarze przejść, poprawiane jest też bezpieczeństwo i wygoda pieszych w rejonie tzw. przejść sugerowanych. Ostatnio dotyczyło to m.in. rejonów ul. Jawornickiej, Pokrzywno, Swoboda, Zwierzynieckiej, czy ul. Morasko. Korzystne dla różnych grup uczestników ruchu, w tym dla pieszych, zmiany obserwować można m.in. po remontach w centrum miasta, a także na grunwaldzkich ulicach Taczanowskiego i Promienistej.
Nowe rozwiązania mające poprawić bezpieczeństwo pieszych wdrażane są lub będą w najbliższym czasie na ul. Tczewskiej (przejścia przy szkole), ul. Dworskiej, ul. Folwarcznej (na drodze prowadzącej w kierunku szkoły), ul. Naramowickiej przy ul. Kopcowej (nowe przejścia dla pieszych z doświetleniem), czy też ul. Piaśnickiej. W tym roku kolejnych kilkadziesiąt przejść dla pieszych ma zyskać dodatkowe doświetlenie.
ZDM systematycznie konsultuje z radami osiedli plany w zakresie poprawy infrastruktury drogowej, prowadzi remonty chodników, wyrównując je i poszerzając je tam gdzie to możliwe oraz likwidując nieprawidłowe parkowanie na ciągach pieszych. Podczas remontów uwzględniane są szczególne potrzeby osób z niepełnosprawnościami, a w uzgodnionych z lokalnymi samorządami miejscach wykonywane są tzw. odbruki i nasadzana jest tak potrzebna w miejskiej zabudowie zieleń. Ostatnio prace takie trwały wzdłuż ul. Estkowskiego, Wolnica i Solnej, ruszyły też m.in. na ul. św. Rocha.
Aby uczynić miasto bardziej przyjaznym dla niechronionych uczestników ruchu konieczne są czasem także działania pozornie ograniczające ruch pieszy, ale w praktyce nie zwiększające uciążliwości, a poprawiające bezpieczeństwo w miejscach, w których występuje zwiększone ryzyko wypadków. Tak jest m.in. na ul. Grunwaldzkiej, gdzie w wyniku ustaleń przedstawicieli jednostek miejskich i Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji zdecydowano o likwidacji dwóch przejść dla pieszych – w rejonie ul. Promienistej i Płowieckiej. Są to jedne z ostatnich już w ciągu ul. Grunwaldzkiej przejścia bez sygnalizacji świetlnej chroniącej pieszych na tej dwujezdniowej ulicy z ruchem tramwajowym (kolejne dwa znajdują się przy MTP). Na obu przejściach obserwowane są niebezpieczne sytuacje, w których piesi narażeni są na potrącenie.
Warto zaznaczyć, że dla obu tych przejść istnieją pobliskie alternatywy w postaci osygnalizowanych przejść przez ul. Grunwaldzką, w tym powstałe niedawno przejście w ciągu ul. Grochowskiej. Zapewniają one bezpieczniejszą i porównywalną co do długości możliwość dojścia do głównych celów ruchu pieszego w okolicy, w tym do przystanków tramwajowych.
(źródło: poznan.pl)