BEZPIECZNIEJ NA PRZEJAZDACH KOLEJOWYCH
PKP Polskie Linie Kolejowe oceniły współpracę z gminami i miastami, które odpowiadają za oznakowanie lokalnych dróg. Przybywa sygnalizacji i rogatek na przejazdach kolejowo-drogowych, a lokalne drogi będą lepiej zabezpieczone.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wystąpiły do gmin, miast i Lasów Państwowych o informacje wobec 2588 przejazdów kolejowo-drogowych, które są położone na drogach niepublicznych. Otrzymane (od listopada 2015 roku do lutego br.) odpowiedzi dotyczyły prawie połowy z nich. Z tej grupy niemal 64 % pozostanie, gdyż zmieni się kwalifikacji dróg z niepublicznych na publiczne. Przejazdy na drogach publicznych zabezpieczy zarządca infrastruktury, a zarządca drogi zadba o właściwe ustawienie i utrzymanie znaków, a także pomiar liczby przejeżdżających samochodów. PLK nie uzyskały natomiast odpowiedzi od gmin i miast względem 1343 przejazdów na drogach niepublicznych.
- Bezpieczeństwo jest priorytetem, dlatego wszystkie przejazdy są zabezpieczane zgodnie z przepisami. Zarządca infrastruktury kontynuuje współpracę z gospodarzami terenów, na których są niepubliczne drogi z przejazdami – podkreśla Antoni Jasiński, członek Zarządu PKP PLK. - Efektem współpracy jest zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach na drogach publicznych i właściwe zabezpieczenie przejazdów na drogach niepublicznych – dodaje.
Polskie Linie Kolejowe realizują rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 20 października 2015 roku. Dotyczy ono warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz w kolejowym.
Krajowy Program Kolejowy
Zmieniają się także lokalne systemy komunikacji. - Z uzyskanych już odpowiedzi gmin i miast wynika, że nie wszystkie przejazdy na drogach niepublicznych są niezbędne. W opinii gospodarzy terenów nie ma potrzeby utrzymania 36% (451) przejazdów z 1245, których dotyczyły odpowiedzi. Ich wyłączenie nie utrudni komunikacji w regionie. Już wyłączono 118 przejazdów. Pozostają na drogach niepublicznych niezbędne przejazdy używane wyłącznie na podstawie umowy zawartej między PLK a użytkownikiem przejazdu – informuje biuro prasowe PLK.
Miliardowe inwestycje, które zostały ujęte w Krajowym Programie Kolejowym, dotyczą także bezpieczeństwa na przejazdach. - PLK dążą do tego, by było mniej przejazdów i więcej zabezpieczeń na torach i drogach. Od 2010 r. liczba przejazdów zmniejszyła się o 1514. W tym samym czasie przybyło 536 przejazdów z sygnalizacją i rogatkami. Zwiększa się także liczba przejazdów bezkolizyjnych. By usprawnić komunikację powstają wspólne projekty PLK i samorządów – uzupełni biuro prasowe.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko”. To różne formy działań adresowanych do użytkowników przejazdów, bowiem 98% zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynika z niezachowania ostrożności przez kierowców.