RADNY SULANOWSKI WALCZY O CICHĄ AUTOSTRADĘ: „JEŻELI CHCEMY OCHRONIĆ MIESZKAŃCÓW PRZED HAŁASEM, TO MUSIMY OPIERAĆ SIĘ NA RZETELNYCH DANYCH”
Do czwartku można było zgłaszać do RDOŚ uwagi i wnioski w ramach procedury przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w związku z rozbudową autostrady A2 o trzeci pas ruchu. - Mój wniosek dotyczył zlecenia WIOŚ zrobienia dodatkowych badań akustycznych, ponieważ dane przedstawione przez inwestora Autostrady Wielkopolskiej okazały się rozbieżne z rzeczywistymi warunkami – informuje radny Jan Sulanowski (PiS).
Na prośbę pana Macieja Bodusa, z którym radny Jan Sulanowski prowadzi profil na Facebooku "Cicha Autostrada" Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska dokonał pomiarów hałasu przy ul. Dęblińskiej w Poznaniu. - AW. S.A. Twierdzi, że w tym miejscu normy hałasu nie są i nie będą przekroczone, nawet jeśli nie zostaną rozbudowane zabezpieczenia akustyczne – podaje radny, dodając, iż przeprowadzone badania wykazały, że w tym miejscu normy hałasu są przekroczone o 3.6 dB dla pory nocnej. - Dla pory dziennej w przyjętym punkcie pomiarowym do przekroczenia normy hałasu brakuje 0.2 dB, choć wg danych dostarczonych przez AW S.A. Takie wartości nie powinny tam w ogóle występować – podkreśla.
„Pokażmy, że społeczeństwo nie będzie biernie przyglądać się jak są łamane obowiązujące przepisy”
- Ten przykład pokazuje, że nie można ufać danym dostarczonym przez zarządcę autostrady A2 na jej poznańskim odcinku i konieczna jest ich weryfikacja przez niezależną instytucję np. WIOŚ – zauważa radny, który jeszcze kilka dni temu zachęcał wszystkich do wysyłania swoich uwag do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. - Pokażmy, że społeczeństwo nie będzie biernie przyglądać się jak są łamane obowiązujące przepisy – zaznaczał.
Swoje uwagi i wnioski można było zgłaszać do wczoraj. - Mój dotyczył zlecenia WIOŚ zrobienia dodatkowych badań akustycznych, ponieważ dane przedstawione przez inwestora okazały się rozbieżne z rzeczywistymi warunkami. Jeśli chcemy skutecznie ochronić mieszkańców przed hałasem, to musimy opierać się na rzetelnych danych – przekonuje radny J. Sulanowski.
- Wnoszę o zlecenie Wojewódzkiemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska w Poznaniu wykonania badań akustycznych, których celem będzie określenie poziomu hałasu komunikacyjnego pochodzącego od autostrady A2 na odcinku pomiędzy węzłem „Poznań Zachód” a węzłem „Poznań Krzesiny” - czytamy we wniosku.
Jan Sulanowski podkreśla, iż do niego – jako do radnego miasta, wielokrotnie docierały skargi mieszkańców na uciążliwy hałas. Sprawa hałasu od autostrady A2 była też tematem posiedzeń komisji rady miasta dnia 20 kwietnia bieżącego roku. - Nie zgłaszam uwag co do zasadności inwestycji polegającej na dobudowie trzeciego pasa ruchu i utwardzenia nawierzchni autostrady A2 na wspomnianym odcinku. Uważam, że ta rozbudowa jest potrzebna i konieczna. Przedmiotem mojej troski jest jedynie kwestia zabezpieczenia mieszkańców przed nadmierną głośnością – podkreśla przedstawiciel Prawa i Sprawiedliwości. - Jednakże, aby zastosować odpowiednie środki zabezpieczające przed hałasem trzeba dysponować rzetelnymi i zweryfikowanymi danymi, czyli mapą akustyczną odzwierciedlającą rzeczywiste warunki. Mam duże wątpliwości co do tego czy takie są dane przedstawione przez inwestora – podsumowuje J. Sulanowski.