BUDŻET OBYWATELSKI 2017: NOWE ZASADY OCENY PROJEKTÓW, WIĘCEJ PIENIĘDZY, GŁOSOWANIE ELEKTRONICZNE
Dzisiaj poznaliśmy dokładny harmonogram i zasady kolejnej edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Wszystko to przygotował specjalnie w tym celu powołany zespół - Działaliśmy uwzględniając wyniki przeprowadzonego audytu systemu PBO - tłumaczy Bartosz Aleksandrowicz, zastępca przewodniczącego zespołu.
Po pierwsze inny podział pieniędzy
PBO2107 to większa niż dotychczas kwota pieniędzy do podziału pomiędzy poszczególne projekty – 17,5mln złotych (rok temu było 15mln). Środki zostały podzielone na projekty ogólnomiejskie (łącznie 3 mln zł, przy czym maksymalna wartość projektu to 1,5 mln zł) oraz rejonowe (łącznie 14,5 mln zł, przy czym maksymalna wartość projektu to 500 tys. zł) – W trakcie naszych prac pojawiały się głosy, żeby zwiększyć tę kwotę nawet do 25mln zł, ale w tej chwili możliwości Miasta są takie, żeby zwiększyć o 2,5mln zł w stosunku do poprzedniego roku - komentował Bartosz Aleksandrowicz.
Po drugie nowe rejony
Wydzielono 13 rejonów, a podział środków przeznaczonych na poszczególne rejony został przeliczony za pomocą algorytmu bazującego na podziale procentowym (70% środków oparte na liczbie mieszkańców, 30% na powierzchni danego rejonu). Każdy rejon też otrzyma inną pulę pieniędzy – One będą się wahać. Są to środki od 600 tys. do prawie 1,5mln zł – zapowiedział Aleksandrowicz.
Poniżej szczegółowy podział na rejony
Po trzecie nowe zasady zgłaszania projektów
Zespół pracujący nad kolejną edycją PBO sporo pracy włożył w takie przygotowanie zasad by nie powtórzyła się sytuacja z obecnej edycji, w której okazało się, że niektóre z wybranych projektów nie będą mogły zostać zrealizowane. Stąd np. w tym roku będą mogły być zgłoszone tylko takie pomysły, które będą miały być zrealizowane na terenie miejskim lub przez miasto zarządzanym. – Ale jeżeli ktoś złoży projekt, który dotyczy gruntu nie będący we władaniu miasta i nie może być zrealizowana na tym terenie dana inwestycja, nie będzie to oznaczało, że projekt jest automatycznie odrzucony. Po to ta weryfikacja jest dwuetapowa, żeby odpowiedni wydział UMP wskazał nam, że jest problem co do gruntu i wówczas nastąpi kontakt z pomysłodawcą, który będzie mógł we współpracy z urzędem dojść do kompromisu tak by dana inwestycja mogła być zrealizowana – zaznacza Aleksandrowicz. A jak dodaje zastępca dyrektora Gabinetu Prezydenta Poznania Patryk Pawełczak. – I tak ostateczna decyzja będzie należała do prezydenta.
Zgłaszać projekty będzie mógł każdy mieszkaniec Poznania bez względu na wiek. Ale uwaga – każdy może zgłosić tylko jeden projekt. Zgłoszenia należy dokonywać poprzez formularz, drogą elektroniczną na stronie internetowej Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego lub złożyć go pisemnie w sekretariacie Gabinetu Prezydenta. Wnioski będą następnie weryfikowane formalnie przez pracowników gabinet prezydenta i merytorycznie - przez przedstawicieli właściwych wydziałów i jednostek miejskich.
Od lewej: Patryk Pawełczak, Bartosz Aleksandrowicz
Po czwarte głosowanie czyli tylko dla mieszkańców
Zmienią się również zasady głosowania. Będzie nowocześnie – bo w tym roku jedyną dostępną formą będzie głosowanie elektroniczne. Będzie można to zrobić albo poprzez specjalny formularz na stronie internetowej lub w jednym z 42 punktów w Poznania (poznamy je na 30 dni przed głosowaniem). Uwaga – punkty będą czynne tylko w dni weekendowe - Będzie w nich można uzyskać informacje o projektach i otrzymać pomoc pracowników w głosowaniu – zapowiada Aleksandrowicz.
Kolejna zmiana to osoby, które mogą głosować – czyli tylko mieszkańcy Poznania – Nie liczy się zameldowanie – podkreśla zastępca przewodniczącego zespołu ds. PBO – Chodzi o zamieszkanie. Jeżeli ktoś np. stacjonuje w akademiku to również jest brany pod uwagę i może zagłosować. Do oddania głosu potrzebne będzie podanie adresu zamieszkania i nr PESEL – będzie to służyć weryfikacji czy dana osoba ma prawo głosu. W tym miejscu warto też zauważyć, że głosowanie nie ma ograniczeń wiekowych i może robić to również osoba niepełnoletnia.
Zmienia się również ilość głosów, którą będzie można oddać. W tym roku każdy będzie mógł zagłosować na jeden projekt ogólnomiejski oraz dwa rejonowe.
Po piąte terminy
Zgłaszać projekty do PBO będzie można od 1 sierpnia do 11 września, ich opiniowanie potrwa do 21 października, a podczas konferencji 9 listopada zostanie wylosowana kolejność projektów na karcie do głosowania. Samo głosowanie rozpocznie się 16 listopada i potrwa do 30 listopada. Ogłoszenie wyników PBO17 nastąpi w grudniu.