M. GRZEŚ: ABY SYSTEM TRANSPORTOWY DZIAŁAŁ SPRAWNIE MUSI BYĆ SPÓJNY I UPORZĄDKOWANY
Program rowerowy i transportowy są już nieaktualne. Ważny jest plan publicznego transportu 2016-2025. Celem uchwał jest, abyśmy jako radni miasta Poznania wiedzieli, do czego zmierzają te wszystkie działania. Dziś jesteśmy zaskakiwani – podkreślał na sesji rady miasta Michał Grześ (PiS).
Michał Grześ zaznacza, iż obecnie nie bardzo wiadomo jak ma wyglądać cel polityki transportowej miasta oraz drogi rowerowe. - Bez odpowiedniego programu nigdy nie będzie zrozumienia na działania, które w tej chwili odbywają się w mieście – uważa.
- Dla rozwoju i funkcjonowania Miasta Poznania transport stanowi najważniejszy system infrastrukturalny, gospodarczy i organizacyjny – zauważa Grześ. - Aby system transportowy działał sprawnie musi być spójny i uporządkowany, zgodny z wolą rady miasta Poznania. Prezydent jest organem wykonawczym i powinien realizować politykę uchwaloną przez organ uchwałodawczy – dodaje.
Wieloletni Program Rowerowy
Zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski mówi natomiast, iż pewna ewaluacja poglądów nastąpiła w trakcie dyskusji podczas posiedzenia komisji gospodarki komunalnej i polityki mieszkaniowej. - Teraz doczekamy się porozumienia – uzupełnia. - Chciałbym zwrócić uwagę na kwestie rozbieżności dotyczące ustalenia roku, do którego ma być realizowany pogram. My patrzymy w układzie kadencyjnym, chcemy aby ten program był twardym zobowiązaniem terminowym – podkreśla prezydent Wudarski, dodając, iż proponuje aby skonstruować plan działań do 2022 roku.
Maciej Wudarski przypomina również, iż w odniesieniu do niektórych ulic oraz ciągów, pełniących lub mających pełnić funkcję tras głównych, toczą się aktualnie prace budowlane lub projektowe. - Między innymi przy ul. Bałtyckiej, Jana Brzechwy, Czechosłowackiej, Dąbrowskiego, Dolna Wilda, Gdyńska, Głuszyna, Grunwaldzka, Kazimierza Wielkiego, Morasko, Piątkowskiej, Strzegomskiej, a także przy Wartostradzie i rondzie Kaponiera – wymienia zastępca prezydenta, dodając iż wstrzymanie wyżej wymienionych realizacji prac może skutkować niewykonaniem wielu zadań zawartych w budżecie miasta na rok 2016, a także opóźnieniem realizacji celów w zakresie polityki mobilności, jakie wyznacza obowiązująca Strategia Rozwoju Miasta.
Prezydent Wudarski zaznacza jednak, że w pełni zgadza się z koniecznością uporządkowania prac dotyczących tworzenia infrastruktury rowerowej w Poznaniu. - Zostały podjęte przygotowania do opracowania kolejnego wieloletniego programu rowerowego. Są one prowadzone z zamiarem wypracowania programu wskazującego sposób uspójnienia tras rowerowych na obszarze całego miasta do roku 2022 – podkreśla.
Rada Rowerowa
Niezbędnym materiałem wyjściowym do opracowania programu są badania ruchu rowerowego, których wykonanie z uwagi na najdogodniejsze warunki do ich przeprowadzenia, zaplanowano na maj br. - Prace nad wyznaczeniem listy zadań do realizacji przewidziano wstępnie na lipiec i sierpień, a konsultacje społeczne z radami osiedli oraz z gminami ościennymi na wrzesień – uzupełnia Maciej Wudarski.
Przedstawiciele rady miasta będą mieli możliwość śledzenia postępów prac nad Programem Rowerowym 2016-2022, ponieważ nad jego przygotowaniem będzie czuwać rada rowerowa. W jej skład wchodzą także radni, wśród których znajdują się: Tomasz Lewandowski, Tomasz Lipiński, Marek Sternalski, Jan Sulanowski oraz Tomasz Wierzbicki.