CZY POZNAŃ POSTAWI NA KOMUNIKACJĘ TRAMWAJOWĄ? RADNY BORUCZKOWSKI PROPONUJE TRASY
Radny Michał Boruczkowski uważa, że w ramach taboru publicznego Poznań powinien bardziej stawiać na rozwój linii tramwajowych czy generalnie szynowych, w tym poprzez współtworzenie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. - Autobusy bowiem zajmują pasy ruchu dla samochodów oraz stoją, jak i współpowodują korki uliczne. Natomiast komunikacja tramwajowa jest co do zasady pozbawiona tych mankamentów – podkreśla.
Radny w swojej interpelacji wskazuje trasy tramwajowe, które w jego ocenie, powinny powstać. Wśród nich są: od przystanku „INEA Stadion” ul. Jugosłowiańską i Ściegiennego do Głogowskiej, trasa z pętli na Ogrodach ul. Szpitalną i Grochowską do Grunwaldzkiej (przystanek „Grochowska”) i dalej ul. Grochowską do Grunwaldzkiej i ul. Grochowską do Hetmańskiej oraz z pętli Górczyn do pętli Dębiec i z pętli Dębiec do pętli Starołęka.
Kolejną propozycją Michała Boruczkowskiego jest trasa ul. Ratajczaka, od pl. Wolności do ul. Wierzbięcice, jak również inna – z pętli na Miłostowie, odcinek pomiędzy Młyńskim Stawem a Nowym Zoo (np. ul. Warszawską- Wandy- Ziemowita- Sędziwoja- Browarna – Piwna (do końca piwnej). Trasa między Piwną a Folwarczną do pętli na Franowie.
Następne trasy: od ronda Solidarności – ul. Murawa do skrzyżowania z Lechicką – fragmentem obok ogródków działkowych im. Roosvelta do ul. Naramowickiej – ul. Naramowicką na północ do skrzyżowania z ul. Rumiankową i tam postawienie małej pętli. Od pętli Zawady – ul. Hlonda do skrzyżowania z Główną – ul. Główną do trójkąta Główna/Wiejska/Krańcowa – dalej ul. Krańcową na południe do ul. Warszawskiej (przystanek „Krańcowa”). Od pętli Piątkowska przez rondo Obornickie – ul. Lutycką do skrzyżowania z ul. Strzeszyńską, na północ ul. Strzeszyńską do ronda z ul. Kosowską – ul. Kosowską do torów kolejowych – pod torami wzdłuż ul. Stachury do Literackiej – zakończona małą pętlą.
Trwają prace nad uruchomieniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej
- Miasto Poznań już od wielu lat prowadzi politykę transportową opartą na zrównoważonym rozwoju – odpowiada zastępca prezydenta Maciej Wudarski. - W jej efekcie powstały nowe drogi i ulice zgodnie z przyjętymi dokumentami planistycznymi oraz zbudowano lub modernizowano trasy tramwajowe. W ostatnim czasie zintensyfikowano prace na rzecz usprawnienia ruchu rowerowego w mieście. Ponadto w ramach działalności Stowarzyszenia Metropolia Poznań trwają prace nad uruchomieniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – wyjaśnia.
Plany transportowe dotyczące przewidzianych do realizacji tras, znajdują się w przyjętych przez Radę Miasta Poznania dokumentach o charakterze strategicznym i planistycznym: Strategia Rozwoju Miasta do 2030 roku, Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Poznania na lata 2014 – 2025.
Trasa w kierunku Naramowic w trakcie prac przygotowawczych dla dokumentacji budowlanej i wykonawczej
Z wymienionych przez radnego Boruczkowskiego propozycji, trzy z nich (z pętli na Ogrodach ul. Szpitalną i ul. Grochowską do Grunwaldzkiej i dalej ul. Grochowską do ul. Hetmańskiej/ ul. Ratajczaka od pl. Wolności do ul. Wierzbięcice/ od ronda Solidarności – ul. Murawa do skrzyżowania z ul. Lechicką – fragmentem obok ogródków działkowych im. F. Roosvelta do Naramowickiej) znajdują się jako wskazany korytarz transportu publicznego, w przywołanych dokumentach planistycznych miasta. - Jedna z nich, czyli trasa w kierunku Naramowic, poprowadzona powyżej dzisiejszych pętli Piątkowska i Wilczak, jest w trakcie opracowywania koncepcji oraz prac przygotowawczych dla dokumentacji budowlanej i wykonawczej – tłumaczy Wudarski.
Pozostałe propozycje tras, zgodnie z zapisami punktu 6 rozdziału 6.3.1. sieć tramwajowa Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania – KIERUNKi w brzmieniu: „Niezależnie od tras tramwajowych pokazanych na rysunku Studium pt. „Kierunki”, dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne wykażą możliwość i celowość takiej inwestycji” oraz punktem 13 rozdziału 4 Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Poznania na lata 2014-2025 mogą być traktowane jako potencjalnie możliwe do realizacji, po spełnieniu wskazanego wyżej kryterium.
Co jeszcze powstanie?
Na podstawie opisu przebiegu tras zaproponowanych przez radnego Boruczkowskiego, Wydział Transportu i Zieleni dokonał orientacyjnego obliczenia długości dla każdej z tras. Wynika z niego, iż łącznie jest to ok. 26 km. - Przy założeniu, że jeden kilometr torowiska podwójnego z trakcją (jako inwestycja liniowa, bez wykupu gruntów, obiektów inżynierskich oraz infrastruktury towarzyszącej tj. usuwanie kolizji, przebudowa skrzyżowań, budowa pętli kosztuje ok. 20 mln zł. Wszystkie wskazane inwestycje kosztowałyby co najmniej 520 mln złotych i jest to kwota z pewnością bardzo zaniżona biorąc pod uwagę przebieg (ilość kolizji i trudności przestrzennych) wymienionych tras tramwajowych – informuje zastępca prezydenta.
Ponadto według zapisów Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Poznania na lata 2014-2025, trasa tramwajowa łącząca obszar Naramowic z centrum i połączona z obecną siecią powinna powstać do 2025 roku. - Podobny termin realizacji wyznaczono dla inwestycji tramwajowej w ulicy Niezłomnych i Ratajczaka. Po roku 2025 zaplanowano wykonanie odcinka w ulicy Grochowskiej i Szpitalnej, łączącego pętlę Ogrody z ul. Hetmańską – wymienia Maciej Wudarski.
Pozostałe propozycje wskazane przez radnego Michała Boruczkowskiego nie były dotychczas planowane.