DŹWIGOWA EWOLUCJA - JAK ZMIENIAŁY SIĘ WINDY NA PRZESTRZENI LAT?
Wymogi budowlane i architektoniczne, rygorystyczne przepisy prawne oraz wygoda użytkowania to czynniki, które decydują o konieczności montowania wind w dużych, wielopiętrowych budynkach. I choć z pozoru winda taka nie różni się niczym - poza estetyką - od swojej poprzedniczki sprzed dwudziestu czy trzydziestu lat, to różnica jest w rzeczywistości kolosalna.
Początki dźwigów
Pierwsze prowizoryczne konstrukcje dźwigowe znane były już ponad siedem tysięcy lat temu na terenach obecnego Bliskiego Wschodu. Dźwigi ręczne, napędzane siłą mięśni, wykorzystywano głównie w pracach budowlanych do wciągania kamieni, cegieł oraz innych niezbędnych surowców. W późniejszych czasach były również wykorzystywane między innymi w kopalniach. Dlatego ewolucja dźwigowa liczy sobie już kilkadziesiąt wieków, lecz dopiero od około dwustu przeżywa prawdziwy renesans. A to za sprawą wprowadzenia w pełni automatycznych i mechanicznych dźwigów osobowych, znanych powszechnie jako windy do przewozu osób. To właśnie one są pierwowzorem dla współczesnych dźwigów znanych z budynków mieszkalnych, użyteczności publicznej czy różnych instytucji.
Współczesne konstrukcje dźwigowe
W XXI wieku nikogo nie dziwi już obecność wind w większych budynkach. Zyskują je nawet bloki czteropiętrowe, galerie handlowe, instytucje kultury czy nauki jak muzea albo galerie. To praktyczne ułatwienie dla wielu osób, zwłaszcza starszych, schorowanych i niepełnosprawnych. Dzisiejsze dźwigi Poznań przeszły długą drogę ewolucyjną, a ich konstrukcja - chociaż podobna do pierwotnych modeli - opiera się już na pełnej automatyce, elektryce i hydraulice. Zwiększona została też nośność wind w porównaniu z jej pierwowzorami sprzed kilku dekad; obecnie normą jest udźwig nawet do 6000 kilogramów, ale w budynkach takich jak szpitale czy urzędy zdarzają się też większe dźwigi z nośnością do 10 ton. Tym co wyróżnia współczesne konstrukcje dźwigowe jest uniwersalność oraz różnorodność. Prócz typowych wind popularne są bowiem również platformy pionowe i przyschodowe mające szerokie zastosowanie w przemyśle.