AUTO CI ŚCIĄGA NA DRODZE? SPRAWDŹ PRZYCZYNY!
Tendencje samochodu do niekontrolowanych zmian kierunku jazdy jednoznacznie wskazują na awarię, chociaż nie zawsze jest to poważna usterka. Gdzie szukać jej przyczyny? Podpowiadamy.
Auto w pełni sprawne nie powinno uciekać na boki, wręcz przeciwnie, powinno utrzymywać kierunek jazdy na wprost bez konieczności korygowania toru jazdy. Zasadniczo, nie musisz trzymać nawet kierownicy, by auto jechało na wprost. Oczywiście, jeśli jedziesz w trudnych warunkach, po koleinach, w czasie silnego bocznego wiatru, czy po drodze z mocnym poprzecznym nachyleniem, faktycznie niezbędna okazuje się odpowiednia korekta toru jazdy. Są to jednak sytuacje, które kierowca intuicyjnie wyczuwa. Tak samo, jak w silnych autach z napędem na przód, podczas gwałtownego przyspieszania, możesz mieć do czynienia z gwałtowną ucieczką auta z prostego toru jazdy.
Efekt usterki auta
Ściąganie samochodu to jednak najczęściej efekt usterki samochodu. O dziwo, nie każda awaria musi być stricte związana z układem jezdnym. Niezależnie od jej przyczyny, nie opłaca się zwlekać z rozwiązaniem problemu. W większości przypadków koszty naprawy zwiększyć się mogą nieporównywalnie. Mało tego, dodatkowym kosztem będzie konieczność zmiany opon na nowy komplet, który błyskawicznie zużyje się podczas jazdy w ciągłej kontrze. Jeśli w miarę szybko zaczniesz szukać i eliminować przyczyny ściągania auta, okaże się, że usunięcie ich wcale nie jest drogie. Na pewno, im solidniejszy warsztat i bardziej doświadczony mechanik, tym szybciej zdiagnozowane zostaną przyczyny “myszkowania” auta na drodze.
Ustalenie przyczyn ściągania auta
Mechanicy z kuta-autoserwis.pl z Poznania podpowiadają, że sprawy nieco się komplikują w chwili, gdy po dokładnych oględzinach ogumienia oraz luzów, a także geometrii zawieszenia nie udaje się wykryć przyczyny, dla której samochód ma problem z utrzymaniem kierunku jazdy. Może być bowiem tak, że auto ma powypadkową przeszłość, co wiąże się z poważnym naruszeniem struktury nadwozia, któremu nie udało się podczas naprawy blacharskiej przywrócić pierwotnej geometrii auta. To pułapka, w którą można się złapać podczas zakupu auta używanego. Istotny jest sposób, w jaki auto ściąga, czyli jak się zachowuje przy hamowaniu lub przy przyspieszaniu, czy zawsze ciągnie w jedną stronę, czy raczej nie ma na to reguły? Bez odpowiedzi na tak postawione pytania trudno zdiagnozować przyczynę usterki, gdzie zupełnie inaczej będzie zachowywało się auto z uszkodzonymi elementami mocującymi zespołu napędowego, a inaczej z uszkodzona oponą.
Przyczyny ściągania auta w czasie jazdy na wprost
Przyczyny ściągania auta w czasie jazdy na wprost są różnorodne. Do najczęstszych należą na przykład problemy z niewłaściwym ciśnieniem w oponach. Można tę przyczynę wyeliminować samodzielnie, sprawdzając ciśnienie w oponach na stacji i uzupełniając powietrze. Jeśli sytuacja będzie się powtarzała, należy założyć, że problem tkwi w oponie lub w krzywych felgach. Niewielka różnica ciśnienia w oponach może spowodować widoczną utratę stabilności.
Kolejną przyczyną może być skrzywiony McPherson, do czego może dojść po uderzeniu w krawężnik na skręconych kołach, skrzywiona może być zwrotnica lub niewłaściwie obsadzony amortyzator w zwrotnicy po naprawie zawieszenia. Sprawdza się te elementy na specjalnym urządzeniu do ustawiania geometrii kół. Inną przyczyną problemów z jazdą na wprost mogą być zużyte poduszki mocujące silnik lub skrzynię biegów. W serwisie sprawdza się dalej geometrię kół, która może się rozregulować po gwałtownym wjechaniu w dziurę lub na krawężnik. Problemem bywają uszkodzone tarcze hamulcowe. Dotyczy to najczęściej samochodów rzadko używanych, w których zacisk hamulcowy się zapiekł po jednej stronie pojazdu. Zacisk trzeba będzie wymienić, jeśli nie pomaga czyszczenie. Koło kręci się tu ze znacznym oporem, a zacisk mocno się grzeje.
Co jeszcze sprawdzi mechanik?
Mechanik sprawdzi również sprężyny zawieszenia, gdzie niewielki ubytki mogą wpływac na tor jazdy samochodu. Tor jazdy zaburza pęknięcie tylnej sprężyny, a koszt naprawy jest większy ze względu na to, że wymienia się je parami. Kontroli podlegają też drążki kierownicze i ich końcówki, ponieważ luzy w tych elementach mogą wpływać na zachowanie się auta, na nienaturalne zachowanie samochodu wpływ mają luzy na przekładni kierowniczej oraz tulejach wahaczy.
Niestabilny samochód jest potencjalnym zagrożeniem dla innych uczestników ruchu drogowego
Niestabilny samochód jest potencjalnym zagrożeniem dla innych uczestników ruchu drogowego i dla samego kierowcy, oraz jego pasażerów. Mimo, że niekiedy trudno znaleźć przyczyny, dla których samochód nie zachowuje się stabilnie na drodze, to trzeba je znaleźć dla własnego i innych użytkowników drogi bezpieczeństwa. Jeśli auto na suchej i prostej drodze musisz ciągle trzymać w kontrze, to okazać się może, że zimą, gdy ślisko i mokro, możesz mieć poważny problem. Niekiedy to nie prędkość zabija, tylko niesprawne samochody i niefrasobliwi kierowcy, którzy nie dostrzegają problemu tam, gdzie jest on dosyć poważny. Faktem jest, że do niewielkiej niestabilności można się przyzwyczaić, prowadząc swój samochód na co dzień, aczkolwiek tego typu awarie nie powinny należeć do tych, nad którymi przechodzi się do porządku dziennego. Taką usterką, którą można lekceważyć, może być urwane pokrętło od radia samochodowego, które w żaden sposób nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy, a nie techniczna kwintesencja samochodu.
Jak podkreślają kierowcy z firm zajmujących się pomocą drogową w Poznaniu z ich usług często korzystają kierowcy, których auto nie zachowywało się stabilnie na drodze, co konsekwencji doprowadziło do utraty panowania nad autem i wypadku lub kolizji. Dlatego to tak ważne, aby znaleźć przyczyny, dla których samochód zachowuje się na drodze niezbyt pewnie.
Są jednak sytuacje, gdy auto nie utrzymuje prostego toru jazdy, mimo, że jest sprawne. To koleiny na drodze, silne poprzeczne nachylenie jezdni, jak na przykład na autostradzie, gdzie pochylona droga ma powodować szybszy odpływ wody z powierzchni jezdni, lub też boczny wiatr. Nie należy podejrzliwie traktować pojedynczo zaobserwowanego ściągania auta. O usterce świadczy fakt, gdy auto ściąga częściej i w określonych sytuacjach.
Tekst powstał we współpracy z firmą Fast-Trans z Poznania.