ŚWIETLICE SOCJOTERAPEUTYCZNE - POMOC I WSPARCIE
W Poznaniu jest kilkanaście świetlic terapeutycznych, w tym trzy działające przy Caritasie. Głównym zamierzeniem tego typu miejsc jest opieka nad dziećmi i ich rodzinami w zakresie prawidłowego ich funkcjonowania. Co to oznacza i jak działają w praktyce?
Czym jest świetlica socjoterapeutyczna?
Celem funkcjonowania takiego ośrodka jest przekazanie odpowiednich wzorców i postaw społecznych rodzinom niewydolnym wychowawczo, zagrożonych patologiami, w których występują różnego rodzaju problemy W praktyce jest to stworzenie dzieciom możliwości dla swobodnego rozpoznawania swoich emocji, wyrażania uczuć, odczuć, eliminowanie stresu związanego ze szkołą i domem poprzez rozwijanie własnych zainteresowań, uczenie odpowiednich postaw społecznych. W trakcie zajęć wychowankowie uczą się i intensywnie nad sobą pracują. Sprowadza się to do rozumienie własnych potrzeb, umiejętność radzenia sobie ze stresem. Oprócz zajęć terapeutycznych, wychowawcy pomagają przy odrabianiu lekcji.
Opiekę na dziećmi sprawują wykwalifikowane grono wychowawcze: pedagodzy, terapeuci, psychologowie. Ze świetlicami socjoterapeutycznymi współpracują również wolontariusze. W przypadku świetlicy "Pracownia Umiejętności AMICI" na os. Lecha w Poznaniu są to nauczyciele języków, matematycy. Zdarza się, że są to również studenci studiów pedagogicznych, psychologicznych.
Do świetlic uczęszczają dzieci z rodzin patologicznych lub też z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej. Zwykle jest to młodzież w wieku szkolnym w przekroju wiekowym 5- 18 lat. Oprócz zajęć z dziećmi, placówki współpracują z ich rodzinami. Głównym celem istnienia świetlic socjoterapeutycznych jest zapobieganie umieszczenia dzieci w całodobowych placówkach opiekuńczo- wychowawczych i zmobilizowanie rodziców do podjęcia odpowiedzialności za przyszłość dzieci i rodziny. Stąd tak ważna jest współpraca z bliskimi wychowanków.
Współpraca ma znaczenie
Świetlice socjoterapeutyczne, jako jednostki wychowawcze współpracują z pedagogami szklonymi, wychowawcami, kuratorami sądowymi, policją. Jest to jedna z funkcji, która znajduję się w zakresie ich kompetencji. Osoby te współpracując ze sobą tworzą zespoły interdyscyplinarne pozwalające na wspólne działania, zwłaszcza w kryzysowych sytuacjach. Do zadań świetlic należą również wizyty w domach wychowanków i stały kontakt z ich rodzicami. Na tej podstawie tworzone są profile rodzin, które umożliwiają indywidualne podejście do każdej z nich. W placówkach organizowane są również grupy wsparcia dla rodziców, warsztaty i spotkania. Ma to na celu rozwinięcie i utrzymanie wśród rodziców odpowiedzialności za rodzinę, wsparcie odnośnie problemów wychowawczych i pomoc w konfrontacji z własnymi trudnościami. Spotkania te również mają charakter informacyjny, mają za zadanie rozbudzić czujność rodzica na sprawy dotyczące sięganie przez dzieci po alkohol czy narkotyki.
Pracownicy świetlic terapeutycznych kładą duży nacisk na kontakty z bliskim wychowanków, a działania terapeutyczne podejmowane przez placówki starają się w jak największym stopniu zaangażować w nie rodziców. Polega to na zachęcaniu do wzięcia udziału w wydarzenia okolicznościowych, opłatek wigilijny, wystawy prac plastycznych dzieci, wycieczki, festyny, wyjścia do kina itd.
Pomoc tego typu ośrodków jest bardzo istotna. Działania, które przeprowadzają pedagodzy, psychologowie, terapeuci sprawiają, że stają się partnerami dla instytucji mających na celu dobro dzieci i ich rodzin.
--------------
Artykuł powstał we współpracy z Departamentem Zdrowia Urzędzu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego