ROWER MIEJSKI W POZNANIU OD PONIEDZIAŁKU
W najbliższy poniedziałek, 1 marca rozpocznie się 10. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W tym roku po raz kolejny użytkownicy otrzymają dodatkowe strefy wypożyczeń i więcej rowerów bezstacyjnych. Rower miejski, jako ważny element miejskiego systemu przemieszczania się zostanie bardziej związany z klasycznym transportem miejskim. Posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym nadal będą mogli korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy, którzy nie będą posiadać biletu okresowego, za pierwsze 30 minut wypożyczenia zapłacą symboliczną złotówkę.
W POZNANIU PRZYBYWA DRÓG ROWEROWYCH. GDZIE DOKŁADNIE?
Operator wykorzystał zimę na niezbędną konserwację i drobne naprawy rowerów, tak żeby jak najlepiej służyły użytkownikom od 1 marca.
- Przerwa zimowa to był dla nas ważny okres, a jeszcze ważniejszy dla naszych rowerów. Każdy pojazd, który trafił do serwisu był przez nas dokładnie sprawdzany i jeżeli wymagał choćby drobnej naprawy, to się nim odpowiednio zajęliśmy. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem, będziemy w pełni gotowi na rozpoczęcie kolejnego sezonu rowerowego w Poznaniu. Dodatkowo, weryfikujemy całą infrastrukturę– mówi Łukasz Dubieniecki, dyrektor ds. Operacji i Utrzymania w Nextbike Polska.
W tym sezonie będzie można korzystać z:
- 113 stacji roweru miejskiego PRM 3G (wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), a w nich prawie z 1000 rowerów,
- 3 stacji PRM 3G z rowerkami miejskimi dla dzieci: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka,
- 76 rowerów wyposażonych w foteliki, służące do przewozu dzieci,
- 746 rowerów PRM 4G (wypożyczanie i zwrot w wyznaczonych strefach PRM 4G, a nie w stojakach na stacjach PRM 3G) i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych PRM 4G,
- 179 miejskich stref postoju rowerów 4G. 80 stref znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, natomiast Strefa Centrum to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.
Ważny element transportu miejskiego
Rowery miejskie są ważnym ogniwem systemu transportu publicznego. Potwierdzają to wyniki badania ankietowego, do udziału w którym, wspólnie z naszym Operatorem, zaprosiliśmy 4000 z ponad 180 tysięcy zarejestrowanych użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego. Otrzymaliśmy ponad 3003 ankiet, wszystkim uczestnikom badania bardzo dziękujemy za poświęcony czas i udział w badaniu.
Ponad 50 proc. badanych wskazało, że z PRM korzysta: codziennie (4,30 proc.), kilka razy w tygodniu (19,58 proc.) i kilka razy w miesiącu (30,27 proc.). Blisko 57 proc. ankietowanych przyznało, że PRM jest używany w celu załatwiania codziennych spraw, dla 53 proc. rower miejski służy do rekreacji, ale ponad 42 proc. badanych używa PRM jako formy dojazdu do pracy.
Chociaż blisko 45 proc. ankietowanych rowerzystów regularnie (5-7 razy w tygodniu) lub często (2-4 razy w tygodniu) korzysta z transportu na liniach ZTM, to tylko ok. 13 proc. z powyższej grupy łączy przejazdy tramwajami i autobusami z rowerem miejskim, a 15 proc. ankietowych korzysta z karty PEKA do wypożyczania rowerów.
- Chcemy w dużo większym zakresie zachęcić do łączenia podróży. Zależy nam na popularyzacji dojeżdżania w ekologiczny i zdrowy sposób do przystanku i kontunuowania podróży autobusem czy tramwajem na liniach ZTM. Tym bardziej, że karta PEKA z biletem okresowym daje użytkownikom rowerów miejskich największe przywileje i promocje – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Więcej na stronach ZTM Poznań.