25 MLN ZŁOTYCH NA REMONTY TORÓW I TRAKCJI
29,5 milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Aż 25 mln zł z tej kwoty przeznaczonych zostanie na prace torowo-sieciowe. Wśród najpoważniejszych i mających największe znaczenie dla komunikacji są naprawy przy rondzie Śródka, na ul. Głogowskiej, a także wymiana sieci trakcyjnej na ul. Warszawskiej.
- Miasto nieustannie zachęca do korzystania z transportu publicznego. Mamy świadomość, że niezbędne jest stałe inwestowanie w infrastrukturę. Tylko bieżące podnoszenie jej jakości pozwala zwiększyć bezpieczeństwo, komfort, sprawność, szybkość i niezawodność komunikacji. Dlatego, poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych, jak na Naramowice, w Ratajczaka, czy do Unii Lubelskiej, stale modernizowana jest istniejąca infrastruktura – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
W tym roku zaplanowano kolejne, istotne dla układu komunikacyjnego remonty. Na ten cel Miasto przeznaczy 29,5 milionów złotych. To kwota ponad dziewięciokrotnie większa w porównaniu do 2014 roku, kiedy to na naprawę infrastruktury wydano zaledwie 2,9 mln zł. Od tego czasu systematycznie wzrastały wydatki na remonty poznańskich torowisk.
- Przez ostatnie cztery lata na odnowę infrastruktury przeznaczyliśmy około 90 milionów złotych, a od 2019 do 2023 roku planujemy wydać ponad 140 milionów – dodaje Mariusz Wiśniewski.
Tylko w zeszłym roku wymieniono torowisko o długości około 2,5 km toru pojedynczego, sieć trakcyjną - około 6 km toru pojedynczego, zmodernizowana została jedna podstacja, dwa przystanki, siedem zwrotnic oraz wymieniono 1,5 km kabli trakcyjnych.
Wśród najpoważniejszych zadań, jakie czekają nas w tym roku, są prace w rejonie ronda Śródka i na okolicznych trasach tramwajowych. Na ul. Warszawskiej wymieniona zostanie sieć trakcyjna, przeprowadzone zostaną naprawy nawierzchni torowej na ul. Wolnica i na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego oraz na Jana Pawła II. Prace te podzielono na etapy, aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dla kierowców, pasażerów i pieszych – zaznacza Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.
Istotne dla pasażerów będzie także zamknięcie dla ruchu tramwajowego fragmentu ul. Głogowskiej w związku z pracami prowadzonymi przez Aquanet. - Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego wykorzystamy ten czas na niezbędne naprawy torowiska, wymianę zwrotnic i montaż nowego systemu sterowania na pętli Górczyn oraz remont przejazdu Ściegiennego - Głogowska – dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM.
KIEDY REMONTY?
Pierwszy z zaplanowanych na ten rok remontów rozpocznie się już pod koniec marca: przez dwa dni na pętli Piątkowska będą prowadzone prace sieciowe. Kolejny, również weekendowy remont, zaplanowano na początku kwietnia na węźle Głogowska-Hetmańska, gdzie wymieniona zostanie zwrotnica zjazdowa do Górczyna.
- Zarząd Transportu Miejskiego organizuje transport publiczny na czas prowadzonych prac w taki sposób, aby zmiany były jak najmniej odczuwalne przez pasażerów – mówi Tomasz Łapszewicz.
W czasie wyłączenia z użytkowania pętli Piątkowskiej, czyli w weekend 30-31 marca, zawieszone będzie kursowanie tramwajów linii nr 9 i 11. W zamian uruchomiona zostanie linia nr 29, która będzie kursować z Dębca, przez centrum, do Starołęki. Zmienione zostaną również trasy linii autobusowych nr 160 i 190 – autobusy pojadą w taki sposób, aby w jak największym stopniu mogli z nich skorzystać pasażerowie na co dzień podróżujący tramwajami linii 9 i 11.
Tydzień później przeprowadzona zostanie wymiana zwrotnicy zjazdowej w kierunku Górczyna (na ul. Głogowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Hetmańską). W związku z tym w dniach 6 i 7 kwietnia zmienionymi trasami będą kursować tramwaje linii nr 5, 8 i 14, a na odcinku Głogowska/Hetmańska - Górczyn uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T5.
ZTM i MPK będą na bieżąco informować o zmianach komunikacji, wynikających z kolejnych remontów.
W tym roku powstaną także – na Ogrodach i Dębcu – nowe pomieszczenia dla Punktów Nadzoru Ruchu MPK oraz Punktów Obsługi Klienta ZTM. W miejsce funkcjonujących obecnie, mocno już wyeksploatowanych lub tymczasowych obiektów, powstaną budynki łączące trzy funkcje: punktu socjalnego dla prowadzących pojazdy, Punktu Nadzoru Ruchu oraz Punktu Obsługi Klienta. Nowe pawilony wpiszą się swoją architekturą w miejską infrastrukturę. Prace przy ich budowie nie będą miały wpływu na ruch tramwajów i autobusów.
źródło: MPK Poznań.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
W CZWARTEK RUSZA ROWER MIEJSKI CZWARTEJ GENERACJI
