MARZEC W POZNANIU (14.03 - 16.03)
Co ciekawego wydarzy się w najbliższym czasie w Poznaniu? Tradycyjnie podpowiadamy!
Wtorek
- Marika Marta Kosakowska - koncert:
Autorka słów i muzyki, artystka sceniczna, która najnowszym albumem dokonuje stylistycznego przełomu w swojej karierze. Jej nowa płyta jest poetycka w warstwie tekstowej, elektroniczna, avant-popowa w warstwie muzycznej. Wzbogaca ją kwartet smyczkowy Fair Play Quartet i głosy gości, wśród których są Xxanaxx, Skubas, Buslav, Grubson. Nowa Marika to poszukiwanie odpowiedzi na najważniejsze pytania i nieustająca wiara w sens życia, działania i czucia. Jest intymnie i angażująco. Intensywnie jest też na koncertach. Marika zaczynała w 2002 roku od brzmień reggae-soul. Na koncie ma książkę "Antydepresanty", cztery płyty i liczne gościnne udziały. Kilka lat pracowała w radio i telewizji (m.in. prowadziła The Voice of Poland). Nominowana do Fryderyków i Superjedynek. Występowała na największych krajowych festiwalach i wielokrotnie reprezentowała Polskę poza granicami: we Francji, UK, USA, Indiach, Chinach.
Początek o godzinie 20.00 w klubie Blue Note.
- "Historia pewnego zamachu" w Teatrze Nowym:
Spektakl opowiada o mało znanym epizodzie z poznańskiego podziemia. Jest rok 1974, trwają przygotowania do XXX Centralnych Dożynek – oczy całej Polski zwrócone są na chwilę w stronę Poznania, kompleksowo na tę okazję „zrewitalizowanego”. Do stolicy wielkopolski zjeżdżają najważniejsi ludzie w kraju. W tym samym czasie, skupiona wokół legendarnego klubu „Aspirynka” kobieca organizacja terrorystyczna przygotowuje plan porwania Edwarda Gierka. Kierowane nienawiścią do systemu, chęcią wyrównania krzywd, potrzebą radykalnej zmiany i uznania roli kobiet w historii – w walce o wolność sięgają po przemoc. I prawie udaje im się zmienić bieg historii. Dlaczego jednak spektakularny plan zamachu na I sekretarza jest tak mało znanym epizodem opozycyjnej historii? Głównie dlatego, że nigdy nie miał miejsca. Gierek był zbyt dobrze chroniony – a po prawdzie, w Poznaniu nie istniała również żadna kobieca organizacja terrorystyczna. Ale można to sobie wyobrazić. I spróbować poluzować trochę ramy narracji historycznej – ożywiając ją poprzez zastosowanie nowych, pozornie nieprzystających do niej, perspektyw. HISTORIA PEWNEGO ZAMACHU to efekt spotkania młodych aktorów z wydarzeniami i czasem, których nie mogą pamiętać, bo nie było ich wtedy na świecie. Ale nie znaczy to, że nie mogą o nich mówić. Historia i pamięć o Poznaniu ’74 trwa bowiem również dzięki nim – choć opowiedziana na nowo, zgodnie z wyobrażeniami, wrażliwością i potrzebami pokolenia wolnego kraju i wolnego rynku.
Początek o 19.30.
Środa
- AGi Brine:
Artystka miesza style i flirtuje z elektroniką. Jest zaprawionym w bojach muzykiem, który dzięki doświadczeniu z gry w wielu projektach, zapoczątkowała własny styl, któremu nareszcie przyszedł czas by nadać ostateczny kształt. Poznajcie AGi Brine. Aga Bigaj, to poznańska artystka, w swoim brzmieniu łączy inspiracje songwriterskim popem spod znaku Tori Amos i pełnym kobiecego wdzięku r'n'b w stylu Aaliyah. Te dwie postacie, których dorobek odegrał zasadniczą rolę w światowej muzyce, miały największy wpływ na wrażliwość i estetykę twórczości AGi. To nietuzinkowe połączenie wzorców poskutkowało tym, iż z łatwością przechodzi ona od zwiewnych kompozycji o delikatnych strukturach do emocjonalnych i dynamicznych utworów emanujących drapieżną kobiecością. To właśnie kobiecość jest cechą wybijającą się na pierwszy plan w przypadku twórczości
AGi Brine, niezależnie od tego czy anturaż dźwięków wokół jej charakterystycznego głosu to subtelny pop czy podrasowane elektroniką r'n'b. Bez względu na obrany kierunek, artystka nie idzie na skróty - jej utwory to bogate w warstwie muzycznej kompozycje, w których nie brakuje melodyki i spójności. Na koncie ma docenioną przez prasę muzyczną jak i fanów EPkę "Filling Empty Spaces". Materiał został gorąco przyjęty przez publiczność takich festiwali jak Open'er czy Spring Break, oraz w trakcie wspólnych występów z Elliphant i Morcheebą.
Koncert rozpocznie się o 19.00 w Meskalinie.
- II Konkurs Piosenki Autorskiej:
Koncert konkursowy - BILOKACJA. Zespół rockowy z Puszczykowa koło Poznania, założony po reaktywacji we wrześniu 2009 roku. Członkowie zespołu: Przemysław Urbanowicz - wokal, Dominika Grajewska - wokal, Rafał Grzegorski - perkusja, Arek Kowalak - gitara, Darek Grzegorski - lid. gitara, wokal.
Początek o godzinie 20.00 w Svejk Club.
Czwartek
- Inauguracja Sympozjum i koncert w wykonaniu absolwentów prof. Jadwigi Kaliszewskiej:
Prof. Jadwiga Kaliszewska była jednym z najwybitniejszych pedagogów w dziedzinie wiolinistyki. Doktor honoris causa Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Całe życie poświęciła muzyce, oraz swoim ukochanym uczniom i studentom. W jej klasie ukończyło studia wielu wybitnych skrzypków, którzy aktualnie są solistami, koncertmistrzami orkiestr, bądź pedagogami akademii muzycznych na całym świecie.
Początek o 19.00 w Auli Nova.
- Królowa Śniegu:
Dla europejskich odbiorców – historia klasyczna. Doskonały przykład literackiej ilustracji odwiecznego konfliktu dobra ze złem. Opowieść interesująca, bo wyjątkowo plastyczna i przejmująco opowiedziana. Przynależność do kanonu literatury dziecięcej, często powodowała strywializowane jej treści. Co jednak jeśli potraktować ją jako uniwersalną opowieść o wartościach ważnych zarówno dla najmłodszych i najstarszych widzów ? Poznańscy twórcy postanowili to zrobić. W ujęciu reżyser spektaklu Królowa Śniegu, Anny Niedźwiedź i kompozytora muzyki Gabriela Kaczmarka, opowieść o wiecznym zimnie zyskuje nowe, baletowo-akrobatyczno-operowe, życie. To zgoła inna narracja. Podatna na (re)interpretację, pojemna, ponadczasowa. Z werwą i siłą, bo opowiedziana artystycznym ruchem i wyrazistą muzyką.
Twórcy nie boją się zabawy groteską i żonglerki kulturowymi toposami. Powołują do życia nowe postaci, nadają komicznego sznytu znanym już bohaterom. Odważnie decydują się na przeniesienie narracyjnych akcentów, ale jednocześnie precyzyjnie aplikują punkty kulminacyjne i klasyczne katharsis. Dzięki takim zabiegom do głosu dochodzą pomijane w codziennych interpretacjach wątki narracyjne. Następuje sprawna renowacja andersenowskiej prozy.
Gerda przestaje być infantylną figurą, a jej motywacje zyskują na głębi i uniwersalności. Doświadczony widz z pewnością dopatrzy się w niej cech dziewiętnastowiecznego flanera, który niestrudzenie wędruje po magicznym świecie, podczas, gdy cel owej podróży staje się drugorzędny. Inne oblicze zyska także Królowa Śniegu. Twórcy spektaklu dalecy są bowiem od aksjologicznej przemocy i chętnie otwierają postaci na osobowościowe metamorfozy. Oczy widzów skierowane zostaną także na pierwotną więź człowieka z naturą, która z pobocznego, niemalże niewyczuwalnego wątku w pisanej Królowej Śniegu, staje się jedną z najważniejszych zasad kompozycyjnych spektaklu.
Widzowie widowiska Królowa Śniegu, mogą się zatem spodziewać wielopoziomowej narracji, w której każdy odbiorca, niezależnie od wieku, znajdzie interpretacyjną satysfakcję. Stanie się tak również ze względu na wizualną część spektaklu, której rozmach wzmocni epicki charakter opowieści, dostarczając publiczności wielu estetycznych wrażeń. W przedstawieniu udział wezmą zawodowi wykonawcy i nie mniej profesjonalnie przygotowani uczniowie Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca, Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź oraz Szkoły Artystyczno-Akrobatycznej. Muzykę do spektaklu skomponował Gabriel Kaczmarek, wykonywana będzie przez Sinfoniettę Polonię pod batutą Cheung Chau. Pomysłodawcą i reżyserem spektaklu jest Anna Niedźwiedź.
Widowisko odędzie się o godzinie 11.00 i 18.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu.