PROBLEM NA FRANOWIE. MIESZKAŃCY SKARŻĄ SIĘ NA ZBYT GŁOŚNE TRAMWAJE
Radna Dominika Król (PO) zainteresowała się problemem nadmiernego hałasu emitowanego przez niektóre tramwaje, podczas ich przejazdu po łukach torowisk. Złożyła w tej sprawie interpelację. - Problem był już wcześniej zgłaszany i MPK obiecało go rozwiązać, co dotychczas nie nastąpiło – przekonuje.
Problem dotyczy mieszkańców bloków w pobliżu tunelu na Franowo, którzy zwrócili się do radnej z informacją, że niektóre tramwaje, jadąc po łuku podczas zjazdu i wyjazdu z tunelu, emitują nadmierny hałas. Najbardziej kłopotliwe są pojazdy Moderus Beta. - Tramwaje kursujące na liniach nr 5 i 17 przejeżdżają ten odcinek niemal bezszelestnie – stwierdza Król.
Kolejne badania w II kwartale 2017 roku
Z udzielonej jej odpowiedzi przez zastępcę prezydenta Macieja Wudarskiego wynika, iż w ramach okresowych pomiarów hałasu (co 5 lat), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, ZTM, jako zarządca infrastruktury torowo- sieciowej, przeprowadził badania poziomu hałasu całej sieci w maju 2012 roku. - Dodatkowo, w roku 2013, ZTM zlecił wykonanie analizy porealizacyjnej dla tej inwestycji. Elementem tej analizy było m.in. stwierdzenie czy i w jaki sposób realizacja tej inwestycji wpływa na otaczające środowisko także w poziomie generowanego przez nią hałasu – czytamy.
Kolejne badania są planowane w II kwartale 2017 roku. - Ponadto informuję, że wykonanie badań w ww. terminie pozwoli na przygotowanie w 2018 roku kolejnej mapy akustycznej miasta, niezbędnej do opracowania kolejnej edycji Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Poznania – przekonuje wiceprezydent.
- Każdy z nowych lub modernizowanych tramwajów, użytkowanych przez MPK Poznań Sp. z.o.o., musi spełniać odpowiednie normy, w tym dotyczące emisji hałasu – wyjaśnia Wudarski, dodając, że w przypadku Moderus Beta należy wskazać, iż do 2011 roku normy dopuszczały nieco wyższy poziom hałasu. - Jednak nawet one nie powinny znacząco odbiegać od generowanych przez nowy tabor. Z danych posiadanych przez MPK wynika, że pomiędzy hałasem powodowanym np. przez tramwaje typu Moderus a wagonami typu Combio lub Tramino, różnica wynosi ok. 1 decybela – tłumaczy zastępca prezydenta.
Smarownice pod lupę
MPK podejmuje działania, które mają na celu zminimalizowanie hałasu: wymienia tabor podczas modernizacji torowisk, w miarę posiadanych środków, stosuje specjalne wygłuszenia, elastomerowe okleiny na szyny czy elastyczne podkładki, likwidujące skutki wibracji. - Ponadto dokonuje się wymiany napędów drzwiowych, likwiduje spękania szyn oraz szlifuje szyny – uzupełnia Wudarski. Jednocześnie należy podkreślić, że powyższe działania ograniczają emisję hałasu, nie likwidują go jednak w całości.
W związku z interpelacją radnej Dominiki Król, sprawdzono natomiast działanie smarownic na wspomnianej trasie. - Możliwe jest zwiększenie ilości smaru w jednym kierunku, tj. od Osiedla Żegrze, ale tramwaje jadące w drugą stronę muszą pokonać wzniesienie, a nadmiar smaru to uniemożliwia – tłumaczy zastępca prezydenta.
Cisza i spokój niekiedy równoznaczna jest z problemem dostępu do komunikacji publicznej. Dobry dojazd do centrum z kolei, może generować hałas. Trzeba znaleźć kompromis i trochę poczekać... do 2017 roku.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
POEZJA JEST TYM, CO SIĘ RODZI ZA ŻYCIA
