NA GRANICY PLEWISK I POZNANIA POWSTANIE PRZEJAZD POD TORAMI
Węzeł Grunwaldzka uzyskał decyzję środowiskową. Pozwala ona na ubieganie się o unijne dofinansowanie tej inwestycji oraz pozwolenie na budowę. Na granicy Poznania i Plewisk powstanie bezkolizyjny przejazd pod linią kolejową.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka w miejscu przejazdu przez linię kolejową E20. Zakończył się pierwszy, ale niezwykle ważny i przybliżający realizację tego przedsięwzięcia etap pozyskiwania niezbędnych pozwoleń administracyjnych.
Uzyskanie decyzji pozwala na aplikowanie o dofinansowanie unijne tej potrzebnej poznaniakom i mieszkańcom Plewisk inwestycji. Unijna pomoc jest kluczowa dla realizacji prac. Budowa węzła Grunwaldzka będzie kosztować ok. 100 mln zł. Kwota dofinansowania z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania, może wynieść maksymalnie aż 85 proc. kosztów kwalifikowanych tej wyczekiwanej inwestycji.
Brak bezkolizyjnego przejazdu przez tory linii kolejowej E20, łączącej Warszawę z Berlinem, od lat stanowi problem nie tylko dla mieszkańców Plewisk, Komornik, Junikowa i Grunwaldu oraz działających w tym rejonie firm, lecz również dla wszystkich, którzy chcą ul. Grunwaldzką dojechać do autostrady A2 i drogi krajowej nr 5.
Przez przejazd kolejowy na ul. Grunwaldzkiej przejeżdża w ciągu doby ok. 10 tys. pojazdów. Ze względu na duże natężenie ruchu kolejowego przejazd ten jest zamykany średnio co 15 minut, co generuje utrudnienia w ruchu pojazdów, również komunikacji publicznej. Dziennie przez stację Poznań Junikowo przejeżdża 135 pociągów, z których 35 zatrzymuje się na tej stacji.
Zmieni się to dzięki wspólnym staraniom Miasta Poznań, gminy Komorniki i Starostwa Powiatowego w Poznaniu. W bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie węzeł transportowy, w ramach którego wybudowany zostanie tunel pod torami kolejowymi ze schodami i windami. Zapewni on bezkolizyjny przejazd i przejście pod torami linii kolejowej E20 oraz zlikwiduje tworzące się dziś w tym miejscu utrudnienia w ruchu.
W ciągu ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, powstanie droga o długości ok. 1 kilometra, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, połączona z ul. Piwoniową i Szarotkową. Rozwiązania zastosowane przy budowie węzła mają umożliwić szybką i bezkolizyjną przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami "drzwi w drzwi". Uzupełnieniem węzła transportowego będą parkingi typu "parkuj i jedź" na ok. 200 miejsc postojowych.
źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie