TRWA REMONT ZABYTKOWEGO PAROWOZU
Średzka Kolej Powiatowa chce wyremontować i przywrócić do użytkowania zabytkowy parowóz Px48-1920. W tym celu prowadzona jest specjalna zbiórka.
Parowóz został wyprodukowany w 1955 roku w fabryce "Fablok" w Chrzanowie. Do 2001 obsługiwał ruch planowy na linii wąskotorowej Środa Wlkp. Miasto - Zaniemyśl. Ostatnie 17 lat maszyna stała w parowozowni w Środzie Wlkp. W ubiegłym roku członkowie Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" zainicjowali proces przywrócenia parowozu do ruchu.
W maju zdemontowany został cały osprzęt kotła wraz z otulinami a także budka maszynisty. Następnie przy pomocy dźwigu drogowego zdjęto kocioł z ostoi. Kocioł został wypiaskowany od zewnątrz i od wewnątrz. Następnie zdemontowano elementy napędu i przystąpiono do wyosiowania parowozu.
“Aby dokończyć naprawę będziemy musieli zamówić nowe obręcze kół parowozu a także czopy napędne. Wiąże się to z kwotą około 50 000 zł, a jako organizacja pozarządowa nie posiadamy obecnie takich środków. W związku z tym zwracamy się do Państwa o wsparcie” - informują członkowie Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana".
I dodają: “Na dzień dzisiejszy budżet państwa ponosi znaczne wydatki na zabytki, jednak są to głównie zabytki architektury (kościoły, zamki, pałace itp.). W przeciwieństwie do większości państw zachodnich, Polska nie posiada mechanizmu wsparcia systemowego dla zabytków techniki (parowozów, kolei wąskotorowych itp.). Organizacje prowadzące tego typu działalność są zdane jedynie na łaskę samorządów w postaci bardzo ograniczonych środków i własną inwencję w postaci innych źródeł pozyskiwania środków”.
Szczegóły zbiórki można znaleźć tutaj.