KOMUNIKACJA PUBLICZNA I ROLA PIESZEGO W POZNAŃSKIEJ METROPOLII
Transport publiczny powinien być przyjazny i pozwolić nie tylko zredukować korki, ale również przyczynić się do poprawienia komfortu podróżowania - to ogólnie znana zasada, którą każdy chętnie widziałby na ulicach swojego miasta. Prowadzone w ramach aglomeracji poznańskiej działania powinny już w najbliższych latach sprawić, że te dobrze znane słowa sprawdzimy w praktyce.
Pierwszym krokiem do realizacji tego celu jest podpisane w poniedziałek porozumienie. Obejmuje ono Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań, Powiat Poznański, Stowarzyszenie Metropolia Poznań oraz gminy i powiaty położone wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. W ramach wspólnych działań samorządy będą dążyć do uruchomienia połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. W szczycie pociągi mają jeździć co godzinę, a połowę rzadziej w pozostałych godzinach - Dzisiejsze porozumienie jest intencją, że to o czym wcześniej rozmawialiśmy będziemy teraz wspólnie realizować - podkreśla wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak. Zwraca on jednocześnie uwagę na wielką rolę współpracy samorządów.
Wskazują na nią również i inni - Dużo się mówiło o Kolei Metropolitalnej, a tak naprawdę dzisiaj mamy po raz pierwszy sytuację, kiedy wszystkie samorządy, a na to wygląda, zarówno powiaty, jak i gminy, Miasto Poznań, Starostwo Poznańskie, zgodnie podpisały porozumienie - mówi Maciej Wudarski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania. I dodaje - To pierwszy krok, który na razie nie rodzi skutków finansowych. Kolejnym elementem będą umowy, które będą zawierane już na podstawie zarezerwowanych budżetów – kończy. Według założeń Kolej Metropolitalna, na czterech pierwszych liniach, ruszy na wiosnę 2018 roku.
Żeby jednak mogła ona w pełni spełniać swoje zadanie należy zwrócić uwagę na komfort i efektywność podróży. – Kluczem będzie punktualność oraz wygoda przesiadek – zauważa Arkadiusz Borkowski, prezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania. - Ludzie muszą mieć świadomość, że dotrą do celu punktualnie i że przesiadka nie zajmie im dużo czasu. Dlatego tak ważna jest odpowiednia organizacja węzłów przesiadkowych – ocenia.
- W takich punktach musimy mieć też gdzie zostawić swój rower czy samochód - dodaje aktywista miejski Michał Kucharski. Jego zdaniem punkty przesiadkowe powinny być przede wszystkim przyjazne. - Gdy już będziemy poruszać się pieszo powinno to być szybkie i proste – np. nie będziemy spędzać kilku minut stojąc na światłach – zwraca uwagę Kucharski.
Nie tylko transport
To właśnie pieszemu poświęcone są trwające w ramach aglomeracji konsultacje. W tym celu powstała specjalna ankieta dotyczącą dojścia na przystanek czy parking. Można ją wypełnić tutaj: www.konsultacje.metropoliapoznan.pl/articlesView,223,29,ANKIETA-Pieszo-przez-Metropolie-Badanie-na-temat-ruchu-pieszego,PL
Biorąc udział w ankiecie można określić m.in. co wpływa na fakt, że chętniej przemieszczamy się pieszo, niż komunikacją miejską. Czasami mogą to być najprostsze elementy – Pieszy zwraca uwagę na takie drobnostki jak równy chodnik, niezastawiony autami, przez które trzeba się przeciskać. Ważne również żeby droga była maksymalnie prosta, a czas oczekiwania na światłach był maksymalnie skrócony – podpowiada Arkadiusz Borkowski.
Ankietę można wypełnić do 26 grudnia. Wyniki badania będą wykorzystane przy planowaniu przyszłych inwestycji i działań promocyjnych samorządów należących do aglomeracji.
--------
Artykuł powstał we współpracy portalu miastopoznaj.pl oraz Stowarzyszenia Metropolia Poznań