KIEDY W POZNANIU BĘDZIE JEŹDZIĆ PENDOLINO?
Plany powstania kolei dużych prędkości zwanej Igrekiem przygotowane są od dawna. Wątpliwości z tym związane łączą się z wysokimi kosztami tej inwestycji. Czy w rezultacie obecnie trwający remont na trasie Poznań Warszawa jest początkiem snu o Pendolino , który połączy Poznań ze stolicą?
Siec kolei szybkiej prędkości prowadzić ma z Warszawy do Łódzi i Kalisza i potem rozgałęziać się na trasę do Poznania oraz Wrocławia. Dalej wieść ma do Berlina i Pragi. Dzięki temu podróż np. z Warszawy do Poznania ma się skrócić do ok. 95 min. Aby pociągi typu ED 250 mogły się poruszać potrzebują napięcia 3 kV. Takim właśnie napięciem zasilane są trakcje kolejowe w Polsce. Inne niezbędne elementy, które zawierają się w planach budowy sieci to rozbudowa infrastruktury. Według planów w Poznaniu powstać mają dodatkowe stacje obsługujące składy ED 250 czyli Pendolino.
Remont na trasie Poznań –Warszawa, który nie dawno się rozpoczął zakłada m.in. wymianę sieci trakcyjnej, torów, wyremontowane zostaną stacje Łowicz, Kutno, Koło i Konin, wybudowane zostaną nowe perony i zmodernizowana infrastruktura. Pociągi dalekobieżne poruszające się po tym odcinku, po remoncie będą mogły rozwinąć prędkość 160 km/h. W efekcie czas podróży z Warszawy do Poznania się skróci, ale nie do 95 minut.
Trasa Y
Koszt wybudowania sieci Igrek to minimum 23 mld zł. Projekt ten współfinansowany jest m.in. z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. Za zakup pociągów Pendolino, których Polska od producenta zamówiła 20, wykorzystano środki unijne, m.in. z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13.
Marta Ziemska, p.o. rzecznika prasowego PKP Intercity na pytanie czy PKP Intercity rozważa uruchomienie obsługi połączenia Warszawa - Poznań pociągami typu Pendolino po remoncie trasy Warszawa - Poznań odpowiedziała - W tzw. okresie trwałości projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13 zostały przewidziane określone linie, po których pojazdy ED 250 mogą się poruszać. Wprowadzenie nowej trasy może być rozpatrywane dopiero po zakończeniu wspomnianego okresu trwałości projektu i musi znajdować uzasadnienie społeczne oraz ekonomiczne. Okres trwałości projektu to 10 lat. W związku z tym nowe trasy mogą być wyznaczone około 2025 roku.
Jeszcze lata
Odnośnie budowy trasy Igrek słychać wiele głosów za i przeciw. Te przeciw mówią o tym, ze w pierwszej kolejności należy pomyśleć o modernizacji istniejącej infrastruktury, dopiero potem o wprowadzeniu kolei szybkich prędkości. Zwolennicy podkreślają, że warto wykorzystać środki unijne na ten cel przeznaczone. Według założeń planu budowy sieci Y, Pendolino połączy Warszawę ze stolica Wielkopolski ok. 2030 roku.