GDZIE BĘDĄ KOLEJNE ODCINKOWE KONTROLE PRĘDKOŚCI?
Odcinkowy pomiar prędkości to jedna z najbardziej skutecznych metod kontrolowania prędkości jazdy kierowców. Coraz więcej tych rozwiązań pojawia się na polskich drogach, ku zmartwieniu kierowców. Będą również nowe lokalizacje – znamy prawie 40 z nich!
OPP to system kontroli prędkości na danym odcinku trasy, który jeszcze skuteczniej niż fotoradar, monitoruje prędkość jazdy kierowców, którzy jadą za szybko. Nie robi bowiem pojedynczego zdjęcia, ale mierzy czas przejazdu na całym, wyznaczonym odcinku. Jeśli prędkość zostanie przekroczona, wówczas kierowca otrzyma mandat.
Jeszcze do niedawna był stosowany wyłącznie na autostradach. Dziś można go już spotkać na różnych rodzajach dróg. Wielu kierowców, którzy nie potrafią przejechać przepisowo OPP często stosuje takie metody, jak przymusowy postój, nagłe hamowanie, a nawet powolne pokonywanie ostatnich kilometrów.
- Odcinkowy pomiar prędkości to bardzo skuteczna metoda weryfikująca szybkość jazdy pojazdów. Wielu kierowców niekiedy po czasie dowiadywało się, że znalazło się na OPP, co nierzadko kończyło się mandatem. Użytkownicy Yanosika są informowani z wyprzedzeniem o znajdującym się na trasie odcinkowym pomiarze prędkości. Pozwala to wypracować im nawyk płynnej i bezpiecznej jazdy – mówi Julia Langa, Yanosik Autoplac
Nowy odcinkowy pomiar prędkości na S8
Na popularnej trasie warszawskiego fragmentu S8 właśnie pojawił się odcinkowy pomiar prędkości. Kontrole prowadzone są na pomiędzy ul. Łabiszyńską w Warszawie, a ul. Szpitalną w Markach, a także między węzłem Warszawa Zachód, a miejscowością Blizne Łaszczyńskiego.
OPP działa w dwóch kierunkach, na wszystkich nitkach ciągu trasy S8. Obowiązujący limit prędkości to 120 km/h dla samochodów osobowych oraz 80 km/h dla pojazdów ciężarowych.
Zainstalowano 30 kamer, które łącznie monitorują 14-kilometrowy odcinek trasy S8. Podstawą kontroli jest czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka. System automatycznie określa średnią prędkość pojazdu. W systemie również znajdą się takie dane jak przyporządkowanie przekroczenia prędkości do danego pojazdu, miejsce, data, czas pomiaru, długość odcinka objętego pomiarem, a także maksymalna dozwolona prędkość. Wysokiej jakości zdjęcia będą robione zarówno w porze dziennej, jak i nocnej.
- Nowa lokalizacja odcinkowego pomiaru prędkości jest już dodana w aplikacji Yanosik. Wszyscy użytkownicy zostaną o niej poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem, uwzględniającym prędkość z jaką się poruszają, gdy tylko zbliżą się do początku odcinka objętego pomiarem – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac
W planach są kolejne lokalizacje
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD nie próżnuje. W planach są kolejne OPP w aż 39 lokalizacjach. Wytypowano je na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą przygotował Instytut Transportu Samochodowego. Urządzenia OPP będą kontrolowały wszystkie kategorie dróg, w tym wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4.
Podstawowa lista wybranych lokalizacji zawiera 39 odcinków dróg w 13 województwach. Najwięcej z nich ma się pojawić w województwie łódzkim (5) i podkarpackim, ale również w lubuskim, mazowieckim i śląskim (4), w kujawsko-pomorskim i dolnośląskim (3). Po 2 OPP mają się znaleźć w Wielkopolsce oraz na Lubelszczyźnie i w województwie zachodniopomorskim i pomorskim, a 1 urządzenie na Opolszczyźnie. Dokładniejsze lokalizacje, to:
● w mazowieckim – Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki, Mszczonów, Białobrzegi,
● w łódzkim – Pomorzany / Bociany, Pabianice, Łódź, Bychlew /Jadwinin, Mokra Prawa,
● w podkarpackim – Nosówka, Dukla, Nowa Dęba, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka, Nisko,
● w dolnośląskim – Bierzów – Przylesie, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, Wrocław,
● w zachodniopomorskim – Piecnik – Nieradz, Łubianka – Brynka,
● w lubuskim – Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Sudoł-Radomia, Chełmsko-Przytocznia, Motylewo – Łupowo,
● w małopolskim – Węzeł Balice – Rudno, Kęty,
● w śląskim – Katowice, Jankowice/Świerklany, Gliwice, Zabrze,
● w opolskim – Kietlice-Klisino,
● w wielkopolskim – Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica, Konin,
● w lubelskim – Hrubieszów, Gołąb,
● w kujawsko-pomorskim – Rogoźno Zamek – Kłódka, Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek, Rycerzewo,
● w pomorskim – Swarożyn, Borowo.
- Najważniejszą zaletą odcinkowych pomiarów prędkości jest możliwość wpłynięcia na zmianę zachowania kierowców, którzy stosują się do ograniczenia prędkości na kontrolowanym odcinku. OPP mają znacznie większą skuteczność, niż fotoradary, ze względu na zasięg ich oddziaływania – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac
Obecnie CANARD ma do dyspozycji 30 OPP, które w ciągu pierwszych 10 miesięcy swojej działalności zarejestrowały blisko 600 tys. przypadków przekroczenia limitu prędkości przez kierowców.
/inf. pras/