MILIONY ZŁOTYCH NA EDUKACJĘ I EKOLOGICZNY TRANSPORT
21 milionów złotych unijnego dofinansowania z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (WRPO 2014+) trafi do Powiatu Wolsztyńskiego oraz gmin Kuślin, Czerwonak, Opalenica Swarzędz, Wolsztyn i Kostrzyn na realizację projektów z zakresu edukacji i ekologicznego transportu.
Wraz z Marszałkiem Woźniakiem sygnatariuszami umów będą: Jacek Skrobisz – Starosta Wolsztyński, Mieczysław Skrzypczak – Wójt Gminy Kuślin, Marcin Wojtkowiak – Wójt Gminy Czerwonak, Tomasz Szulc – Burmistrz Opalenicy, Marian Szkudlarek – Burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz, Wojciech Lis – Burmistrz Wolsztyna oraz Szymon Matysek – Burmistrz Gminy Kostrzyn.
Powiat Wolsztyński realizuje projekt „Nowoczesne szkoły zawodowe w powiecie wolsztyńskim – kluczem do kariery zawodowej”. Jego celem jest poprawa jakości kształcenia w Zespole Szkół Zawodowych w Wolsztynie oraz w Zespole Szkół Rolniczych i Technicznych w Powodowie poprzez rozbudowę i modernizację istniejących pracowni, utworzenie nowych pracowni kształcenia zawodowego oraz zakup sprzętu dydaktycznego i wyposażenia. Całkowita wartość projektu to ponad 9,6 mln, a dofinansowanie unijne z WRPO 2014+ wynosi blisko 8,2 mln zł. Partnerem merytorycznym jest Powiat Grodziski.
Gmina Kuślin odpowiada za „Budowę trasy rowerowej Wąsowo-Trzcianka na obszarze gminy Kuślin”. Budowa ścieżki jest odpowiedzią na potrzeby społeczności lokalnej w zakresie bezpieczeństwa ruchu rowerowego, ograniczenia emisji dwutlenku węgla na terenie gminy, jak również skomunikowania wyżej wymienionych miejscowości, stanowiąc dodatkową alternatywę dla mieszkańców w zakresie wyboru środka lokomocji w celach prywatnych bądź zawodowych. Sześciokilometrowa trasa wraz z infrastrukturą towarzyszącą to koszt 6 mln zł, a unijne wsparcie z Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu stanowi ponad 5 mln zł.
Gmina Czerwonak prowadzi inwestycję pn. „Rozbudowa systemu dróg pieszo-rowerowych w Owińskach wraz z budową kładki pieszo-rowerowej przez rzekę Wartę”. Projekt stanowi kolejny, istotny element polityki gminy dotyczącej zwiększenia efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu publicznego. Realizacja projektu zapewni skomunikowanie i integrację systemu istniejących ścieżek rowerowych położonych na lewo i prawobrzeżnej części Warty, tworząc bezpieczną, dogodną i atrakcyjną alternatywę dla dotychczasowych przepraw mostowych, jak również zapewniając dostęp do stacji kolejowych i bezkolizyjny dojazd z północnej części Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego do centrum Poznania. Całkowita wartość prac to 18 mln zł, a unijne dofinansowanie stanowi blisko 4 mln zł.
W Gminie Opalenica trwa „Budowa ścieżki rowerowej wraz z budową nowego zjazdu-etap III (odcinek od ul. 3 Maja do ul. Wyzwolenia)”. Dzięki realizacji projektu możliwe stanie się stworzenie bezpiecznego połączenia rowerowego pomiędzy miastami Opalenica i Grodzisk Wielkopolski. Droga rowerowa ułatwi połączenie z dworcem kolejowym w Opalenicy i głównym przystankiem autobusowym w mieście. Wraz z istniejącą już infrastrukturą do obsługi ruchu rowerowego stanie się tym samym centrum przesiadkowym. Poprzez tę inwestycję połączenie z miastem i dworcem zyskają miejscowości Troszczyn, Sielinko, Urbanowo, Sielinko Osada. Całkowita wartość projektu to 1,38 mln zł, a dofinansowanie z WRPO 2014+ sięga 1,155 mln zł.
Gmina Swarzędz realizuje projekt „Rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej na terenie Gminy Swarzędz - system tras rowerowych wraz z infrastrukturą - etap II”. Jego celem jest stworzenie zrównoważonego systemu transportowego i zwiększenie roli niskoemisyjnego transportu na terenie Gminy Swarzędz poprzez realizację inwestycji, obejmujących stworzenie trasy rowerowej od ul. Rivoliego (sołectwo Zalasewo) do Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego w Swarzędzu (Dworzec PKP), a także poprzez przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej zachęcającej do korzystania z transportu rowerowego i pieszego. Koszt całkowity osiąga blisko 1, 37 mln zł, a dofinansowanie z WRPO 2014+ to 1,153 mln zł.
Gmina Wolsztyn stworzyła projekt „Postaw na rower – inwestycje w infrastrukturę transportu rowerowego na terenie gminy Wolsztyn”. W jego ramach powstaje ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy ul. Dworcową a ciągiem pieszo-rowerowym w ul. Dąbrowskiego w Wolsztynie wraz z oświetleniem, budową systemu oświetlenia ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Poznańskiej w miejscowości Karpicko. Inwestycja obejmuje zakup, montaż i uruchomienie systemu roweru miejskiego oraz realizację kampanii promującej transport niskoemisyjny, w tym transport rowerowy. Całkowita wartość prac sięga 1,5 mln zł, a marszałkowskie dofinasowanie unijne to 1,14 mln zł.
W Gminie Kostrzyn, dzięki „Budowie ciągu pieszo-rowerowego w Kostrzynie łączącego dwie drogi powiatowe jako wsparcie transportu miejskiego oraz dojazdu do węzłów przesiadkowych PKP i KKP”, powstanie trasa pomiędzy ulicą Wrzesińską i ulicą Stawną w Kostrzynie, wraz z dwoma parkingami B&R. Warta blisko pół miliona złotych inwestycja, uzyskała 377 tys. zł dofinansowania z WRPO 2014+.
(źródło: Urząd Marszłkowski Województwa Wielkopolskiego)