OD KIEDY PŁATNOŚĆ KARTĄ ZA BILET W AUTOBUSIE I TRAMWAJU?
W ciągu najbliższych dwóch lat Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu planuje uzupełnienie obecnego systemu dystrybucji biletów czasowych o możliwość opłacenia przejazdu w każdym pojeździe za pomocą karty płatniczej. Przebudowany zostanie także system PEKA w celu wprowadzenia nowoczesnych możliwości obsługi biletów długookresowych.
Jednym z najważniejszych zadań, jakie stawia sobie ZTM na najbliższe 2 lata jest uzupełnienie obecnego systemu dystrybucji biletów jednorazowych czasowych o możliwość ich zakupu w każdym pojeździe. Będzie to możliwe bezdotykowo, przy użyciu kart płatniczych lub telefonu z podpiętą kartą płatniczą.
- To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów – mówi Jan Gosiewski Dyrektor ZTM w Poznaniu. – Zależy nam, żeby nasi pasażerowie mieli możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe przy użyciu karty płatniczej lub telefonu. Mimo trudnego roku walki z Covid-19 udało się nam przeprowadzić dialog techniczny mający dać odpowiedź, jakie rozwiązania należy wdrożyć. Odbyliśmy też kilka wizyt w miastach, gdzie tego typu rozwiązania już funkcjonują, zbierając informacje na temat ich doświadczeń z wdrożenia oraz eksploatacji – dodaje.
Projekt zakłada wyposażenie wszystkich pojazdów obsługujących linie komunikacyjne ZTM w terminale umożliwiające opłacanie przejazdów za pomocą karty płatniczej. Pasażerowie, którzy zdecydują się na zakup biletu czasowego, ale którym przed podróżą nie uda się go kupić w kiosku, sklepie lub w biletomacie stacjonarnym, po wejściu do pojazdu będą mogli wybrać odpowiedni bilet na specjalnym terminalu i zapłacić za przejazd kartą zbliżeniową.
W planach jest także zakup nowych sprawdzarek kontrolerskich, pozwalających na weryfikację ważności zakupionych w ten sposób biletów, a także umożliwiających odczyt kodów QR, co z kolei pozwoli na dalsze działania w celu rozwoju systemu dystrybucji biletów.
Rozwój systemu PEKA
Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna została zaprojektowana ponad 10 lat temu, a wdrożona 6 lat temu. Należy zaznaczyć, że ten wciąż funkcjonalny system daje wiele możliwości bardziej dostępnego i tańszego korzystania z przejazdów na liniach ZTM. Mimo upływu lat, system taryfowy oparty na karcie PEKA cały czas należy do najnowocześniejszych i najbardziej elastycznych w Polsce, wielokrotnie stawianych przez specjalistów w branży jako wzór dla innych miast.
- Z uwagi jednak na znaczny postęp technologiczny w minionym czasie, przede wszystkim masowe korzystanie ze smartfonów i płatności bezdotykowych, PEKA wymaga modernizacji. Zależy nam, żeby system technologicznie stwarzał użytkownikom jeszcze więcej możliwości zgodnych z aktualnymi trendami – wskazuje dyrektor Gosiewski.
Więcej na stronach ZTM.