TRZY PASY AUTOSTRADY PREJEZDNE
Kierowcy mogą już korzystać z trzech pasów ruchu w obu kierunkach na obwodnicy Poznania. Drogowcom rozbudowa zajęła 277 dni. To o pół roku wcześniej niż pierwotnie zakładano. Pozostałe prace wykończeniowe zostaną wykonane do czerwca 2020 roku.
Rozbudowa obwodnicy Poznania to pierwsza tego typu tak skomplikowana inwestycja w Polsce. Prowadzona była "pod ruchem", czyli z jednoczesnym zachowaniem przejezdności dwóch pasów. Inwestycja jest niezwykle ważna dla wielu milionów kierowców nie tylko aglomeracji poznańskiej, ale też tranzytowych, bo autostrada A2 jest głównym międzynarodowym ciągiem komunikacyjnym łączącym wschodnią i zachodnią Polskę.
Rozbudowa rozpoczęła się w połowie marca 2019 i zajęła drogowcom 277 dni. To o pół roku szybciej, niż pierwotnych zakładano. Obecnie jest przystosowana do większego natężenia ruchu. Dziennie przejeżdża nią około 70 tysięcy pojazdów, a rocznie korzysta z niej blisko 23 mln kierowców.
Koszt całej inwestycji to 202 mln złotych. W całości sfinansowany został przez Autostradę Wielkopolską. Do rozbudowy obwodnicy Poznania ani złotówki nie dołożyli podatnicy, ani też budżet państwa.
Prace na autostradowej obwodnicy Poznania prowadzone były na odcinku 16 km, pomiędzy węzłami Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Realizowane były tak, aby ruch odbywał się w miarę możliwości płynnie na dwóch pasach w każdym kierunku. Inwestycja objęła nie tylko poszerzenie o trzeci pas ruchu, ale również modernizację nawierzchni i infrastruktury na całym tym odcinku. W rozbudowę było zaangażowanych 200 osób, pracujących w trzyzmianowym trybie.
Przejezdność nie oznacza jednak końca inwestycji. Prace wykończeniowe, które nie będą powodowały utrudnień w ruchu, potrwają do czerwca 2020. Wybudowane będą nowe ekrany akustyczne wzdłuż całej trasy, a istniejące rozbudowane. W efekcie potroją one swoją powierzchnię i zapewnią lepszą ochronę większej liczbie mieszkańców. Stanie też nowe oświetlenie. Na odcinku liczącym 27 km pomiędzy Nagradowicami i Gołuskami uruchomionych zostanie dziesięć tablic zmiennej treści na bieżąco informujących kierowców o sytuacji na drodze.
(źródło: poznan.pl)