EKSPRES DO WARSZAWY. NOWY ROZKŁAD JAZDY PKP.
Nowy pociąg EIC Paderewski, dodatkowe połączenia do Zielonej Góry, Szczecina i Łodzi, możliwość dojazdu na Słowację – to najważniejsze nowości dla województwa wielkopolskiego w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity, który wszedł w życie
w niedzielę 15 grudnia 2019 roku.
Zwiększa się łączna liczba połączeń odjeżdżających z Poznania. W nowym rozkładzie będzie ich niemal 50. PKP Intercity uruchomi nowy pociąg EIC Paderewski, który połączy Warszawę z Poznaniem. Mimo zakończenia modernizacji linii łączącej Warszawę i Poznań, PKP Intercity utrzyma jedną parę pociągów na dotychczasowej trasie objazdowej przez Gniezno, Inowrocław. Pociąg TLK Warta w godzinach porannych będzie wyjeżdżał z Poznania, w godzinach popołudniowych z Warszawy.
Skład IC Wawel, kursujący na trasie Kraków – Poznań, pojedzie teraz do Zielonej Góry. Dzięki temu Poznań zyska dodatkowe wieczorne połączenie do największego miasta województwa lubuskiego oraz poranne w odwrotnym kierunku. Na tory wraca pociąg IC Włókniarz, który połączy Szczecin i Łódź, zatrzymując się m.in. w Poznaniu i Kaliszu.
Pociąg IC Dąbrowska relacji Lublin – Warszawa – Wrocław, w efekcie modernizacji linii kolejowej nr 281, zostanie skierowany przez Krotoszyn, który tym samym uzyska stały dostęp do usług PKP Intercity. Z Warszawy w kierunku Krotoszyna będzie można wyjechać w godzinach popołudniowych, a do stolicy we wczesnoporannych.
W nowym rozkładzie będzie łatwiej dojechać na Pomorze Środkowe. Z jednego do trzech zwiększy się codzienna liczba połączeń z Poznania do Koszalina i Słupska. Dzięki temu z trzech do pięciu dziennie wzrośnie liczba połączeń na odcinku Poznań – Piła – Szczecinek – Białogard.
Wydłużona zostanie relacja składu TLK Rozewie, kursującego obecnie między Gdynią a Bielskiem-Białą, do Żyliny, jednego z największych miast Słowacji. Pociąg zapewni codzienne skomunikowanie Poznania z południowym sąsiadem Polski.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych
Obowiązujący od 15 grudnia br. rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Trwają prace na linii Poznań – Szczecin, część składów będzie jeździć objazdem przez Zbąszynek, Rzepin i Kostrzyn. W marcu 2020 roku zostanie zamknięta linia na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk. Konieczne będzie więc uruchomienie zastępczej komunikacji autobusowej od Zbąszynka do Zielonej Góry. Trwa modernizacja linii łączącej Poznań i Wrocław, co ma wpływ na aktualną ofertę połączeń między miastami. Prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury na odcinku Łódź – Zduńska Wola spowodują, że część pociągów z Warszawy do Wrocławia nadal będzie jeździć przez Częstochowę i Opole zamiast przez Ostrów Wielkopolski.