MALTANKA W DŁUGI WEEKEND Z WYJĄTKOWYMI KURSAMI
Długi weekend na Maltance. W dniach 12, 13 i 15 sierpnia kursować będą dwa parowozy: Borsig Bn2t oraz Lowa
Długi weekend na Maltance zapowiada się wyjątkowo! Kursy odbywać się będą co 30 minut, dodatkowo w dniach 12, 13 i 15 sierpnia br. będą realizowane przez dwa parowozy: do Borsiga dołączy Lowa z Wyrzyskiej Kolei Powiatowej w Białośliwiu. Zapraszamy na podwójne Dni Pary!
Kolej Parkowa Maltanka funkcjonuje codziennie w godzinach od 10.00 do 19.00: w dni robocze kursy odbywają się co godzinę, a w soboty, niedziele i święta – co 30 minut. I właśnie taka częstotliwość kursów będzie obowiązywać przez cały nadchodzący długi weekend: we wszystkie dni od 12 do 15 sierpnia br. kursy na Maltance odbywać się będą co pół godziny. Co więcej – w sobotę, niedzielę i wtorek, czyli 12, 13 i 15 sierpnia br., przejazdy będą realizowane przez dwa parowozy: Borsig Bn2t oraz Lowa.
Borsig Bn2t to najstarsza lokomotywa w kolekcji poznańskiej Maltanki, a jednocześnie najstarszy czynny parowóz w Polsce. Został wyprodukowany w berlińskiej wytwórni Augusta Borsiga (odbiór nastąpił w 1925 roku). Pełnił służbę w majątku ziemskim w Obrzycku, a po II wojnie światowej w Zakładach Chemicznych w Chorzowie, gdzie później został… pomnikiem. Przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych, został odbudowany, a w 1999 roku skierowany do eksploatacji. Obecnie jest własnością MPK Poznań i ozdobą taboru wykorzystywanego na Maltance.
Parowóz Lowa został wyprodukowany w 1951 roku, w Zakładach Karla Marxa w Babelsbergu. Służył w Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych PKP, a później w Żwirowni w Mirosławiu Ujskim. Po zakończeniu eksploatacji został ustawiony na stacji w Białośliwiu jako pomnik techniki. W latach 2015-2019 został gruntownie wyremontowany, a w 2019 roku przywrócony do ruchu jako jedyny tego typu w Polsce.
Zapraszamy jednak nie tylko na podwójne Dni Pary. Na Maltankę warto się wybrać również w poniedziałek, 14 sierpnia br. – wtedy służbę będą pełnić: lokomotywa spalinowa – ciemnozielona oraz „ryjek”, czyli wagon MBxc1-41 wyprodukowany w 1932 roku przez warszawską wytwórnię Lilpop, Rau & Loewenstein. Obecnie to najstarszy w Polsce, czynny wagon z napędem spalinowym.
źródło: MPK Poznań