ARCHEOLODZY NA PLACU BUDOWY DWÓCH MOSTÓW
Na Zagórzu - południowej części Ostrowa Tumskiego - rozpoczynają się badania archeologiczne wyprzedzające budowę dwóch przepraw pieszo-rowerowych nad Wartą i Kanałem Ulgi. Historycy mogą tam dotrzeć do podziemnych śladów po fortyfikacjach. Teren inwestycji będzie stopniowo przygotowywany do prac budowlanych, dzięki którym dwa mosty połączą Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo.
- Zbliżamy się do budowy przeprawy, która będzie kluczowym uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Mosty Berdychowskie usprawnią codzienne podróże poznaniaków, a dla turystów będą także dodatkową atrakcją jako punkt widokowy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Tereny nadwarciańskie są coraz popularniejszym miejscem rekreacji. Dodatkowo spodziewamy się, że jednym z efektów inwestycji będzie aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego.
Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały w czerwcu umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą prac, który przystąpił do przygotowania pełnej dokumentacji projektowej.
- Rozpoczynające się badania archeologiczne są stałą procedurą w tak historycznych miejscach jak Ostrów Tumski. Przeprowadzane są badania georadarowe, których celem jest identyfikacja podziemnych śladów dawnych konstrukcji kamiennych lub ceglanych. Archeolodzy przystępują też do pierwszych prac wykopaliskowych – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Badania prowadzą pracownicy Wydziału Archeologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Południowy kraniec Ostrowa Tumskiego, który zostanie połączony z Berdychowem i Chwaliszewem, to miejsce ważne historycznie. Przez budowę i rozbiórkę XIX-wiecznych fortyfikacji pruskich teren ten podlegał licznym przekształceniom, dlatego badacze spodziewają się, że zniszczono wtedy ślady starszego osadnictwa. Wobec przekształceń terenu wywołanych pracami XIX-wiecznych budowniczych fortu, istnieje więc niewielkie prawdopodobieństwo odkrycia starszych nawarstwień, związanych z ludźmi zamieszkującymi to miejsce w pradziejach i średniowieczu. Badacze spodziewają się jednak m.in. śladów po dawnych umocnieniach brzegów. Archeolodzy nie wykluczają, że mogą trafić na relikty Reduty Katedralnej (fort Radziwiłła) z 1856 r. na obecnym Zagórzu. Przewidują, że znajdą ślady wału ziemnego lub południowy skraj fosy.
Dwa mosty w dwa lata
Budowa mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną rozpocznie się jeszcze w tym roku. Zakładany czas trwania prac to ok. dwa lata. Mosty poprowadzą pieszych i rowerzystów od ul. Berdychowo, poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa w okolicy parku w Starym Korycie Warty. Przeprawa tym samym ułatwi komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem.
Technicznie przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą będzie miała 165 metrów długości, natomiast druga, nad tzw. Kanałem Ulgi - 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.
Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym. Nowa atrakcja nad Wartą będzie oświetlona i z systemem miejskiego monitoringu. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.
(źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie)