TRAMWAJE NA PESTCE. KIEDY NA CAŁEJ TRASIE?
- Część remontowanej trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pomiędzy mostem Teatralnym a przystankiem Słowiańska zostanie udostępniona wcześniej niż zakładano, czyli już 24 grudnia. To znakomita wiadomość dla pasażerów na święta - zapowiada Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Po niecałych pięciu miesiącach od rozpoczęcia prac, pierwszy zmodernizowany fragment PST – pomiędzy ulicą Roosevelta a przystankiem Słowiańska - jest już prawie gotowy. W Wigilię Bożego Narodzenia z pierwszej części trasy będą już mogli korzystać pasażerowie.
- Ze względów finansowych podzielono tę inwestycję na dwa etapy - z centrum do Słowiańskiej oraz od tego przystanku w kierunku pętli na Piątkowie. Od początku zakładaliśmy wcześniejsze uruchomienie komunikacji na tym pierwszym odcinku. Pierwotnie miał być to styczeń, ale dzięki sprawnej pracy firmy PORR oraz konsorcjum NDI możemy otworzyć ten ponad 1,5 kilometrowy odcinek już za kilka dni - w Wigilię - mówi prezydent Poznania. - Wiemy jak ważna dla północnej części Poznania jest cała trasa PST, a przez 25 lat nie był on kompleksowo remontowany. Wpływało to zarówno na komfort jak i prędkość. Już za kilka miesięcy będzie ona jak nowa. Poznański Szybki Tramwaj znów będzie szybki i przede wszystkim bezpieczny - dodaje Jacek Jaśkowiak.
Od 24 grudnia na otwartej części PST będzie kursował tramwaj linii numer 3, którego obecna trasa zostanie zmieniona. Dziś „trójka” jeździ z Naramowic przez Winogrady, most Teatralny, Kaponierę i Łazarz na Górczyn. Od Wigilii tramwaj będzie skręcał z ulicy Głogowskiej w kierunku Dworca Zachodniego PST i pojedzie dolnym PST obsługując przystanki Kaponiera i Most Teatralny, a następnie wyremontowanym odcinkiem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do przystanku Słowiańska. Przed nim dwukierunkowe tramwaje będą zmieniały tor jazdy dzięki zastosowanemu rozjazdowi nakładkowemu i rozpoczynały kurs w kierunku centrum i Naramowic.
Coraz bardziej zaawansowane są także prace na pozostałym remontowanym odcinku PST wykonywane przez spółkę NDI. Roboty podtorowe w kierunku osiedla Sobieskiego są zakończone. Wykonawca rozpoczął tam układanie podkładów oraz montaż nawierzchni torowej. Efekt tych prac można już zobaczyć pomiędzy Słowiańską a Al. Solidarności, a także na odcinku Al. Solidarności - Lechicka oraz za tym przystankiem. W listopadzie ukończono budowę nowych ścian peronowych nie tylko na przystanku Słowiańska, ale również na kolejnym w stronę Piątkowa - Aleje Solidarności.
Postęp widać również w zakresie robót towarzyszących, a dostawa materiałów i surowców na budowę odbywa się bez przerw, które mogłyby zagrozić ciągłości prowadzonych prac. W listopadzie zakończono m.in. dostawy szyn.
Remont tego fragmentu trasy uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład, a wykonawcą jest konsorcjum NDI Energy sp. z o. o. oraz NDI SA. Wykonawca dokłada starań, aby jak najszybciej zakończyć tę ważną dla Poznania inwestycję. Zgodnie z umową ta część prac ma zostać zakończona na przełomie maja i czerwca.
/ZTM/