NOWY PERON NA POZNAŃSKIM DWORCU GŁÓWNYM
Podróżni zyskają więcej dogodnych połączeń na stacji Poznań Główny. Od poniedziałku, 12 grudnia, pociągi będą mogły zatrzymać się przy nowym peronie. Zadaszona platforma z windami zapewni oczekiwany komfort. Korzystne zmiany na stacji – dodatkowy peron, rozbudowany tunel i czytelna numeracja – to efekt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Od poniedziałku, 12 grudnia 2022 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy podróżni na stacji Poznań Główny zyskają dodatkowy peron – nr 1, od strony budynku galerii handlowej. Wysoki, długi na ponad 400 m obiekt, umożliwi wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Oczekiwany komfort zapewni zadaszenie. Przygotowano m.in. ławki, jasne oświetlenie i elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach.
Dogodny dostęp do dodatkowego peronu, także dla osób mających trudności z poruszaniem się, zapewni pięć wind, prowadzących m.in. do przejścia podziemnego, budynku dworca i Mostu Dworcowego oraz ruchome schody, z wyjściem w pobliżu kas biletowych. Niewidomym podróżnym komunikację ułatwią ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą na antypoślizgowej nawierzchni.
Pociągi będą mogły się zatrzymać po obu stronach nowego peronu. Dla sprawnej obsługi większej liczby składów przebudowany został układ torów – na ok. 3,5 km odcinku ułożono nową nawierzchnię kolejową, zamontowano nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, m.in. kilkanaście rozjazdów, które umożliwią sprawną zmianę toru jazdy.
Sprawne podróże ułatwia czytelniejsza numeracja – także od początku września br. perony na stacji Poznań Główny są oznaczone rosnąco, według kolejności, od 1 do 11, od wschodniej do zachodniej strony stacji (od centrum Poznania w kierunku Dworca Zachodniego). Czytelniejsza organizacja pozwala na sprawniejsze dojście na pociąg. Brak oznaczeń numerowych umożliwił uzupełnienie wygłaszanych komunikatów głosowych o informację dotyczące sektora peronu, przy którym zatrzymują się poszczególne wagony. Dogodną komunikację w obrębie stacji zapewnia ponad 300 tablic, m.in. z numerami peronów, drogami dojść i schematami.
Na korzystne zmiany na głównej stacji kolejowej w Wielkopolsce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły w ramach zadania „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego" ok. 111,6 mln zł ze środków budżetowych.
Liczby inwestycji
Nowy peron
· Długość: 417 m
· Szerokość: 10,7 m
· Wysokość: 76 cm
Nowa część przejścia podziemnego
· Długość: 230 m (łączna długość przejścia podziemnego po rozbudowie: 390 m)
· Szerokość: 6 m
· Wysokość: 2,7 m