OSTRZEŻENIE POLICJI PRZED OSZUSTAMI
Poznańscy policjanci ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Drogą telefoniczną oszust twierdzący, że jest konsultantem bankowym, nakłania klienta do zainstalowania w telefonie odpowiedniej aplikacji celem ochrony środków na koncie. Uzyskuje w ten sposób dostęp do konta swojej ofiary i zgromadzonych na nim pieniędzy. Tylko wczoraj, 14 września br., dwie kobiety z miasta i powiatu poznańskiego straciły swoje oszczędności życia, kiedy zadzwonili do nich oszuści podając się za pracowników banków. Wyłudzili od nich łącznie blisko 233 tysięcy złotych.
14 września br. w Poznaniu pojawiły się kolejne przypadki oszustw metodą „na pracownika banku”. Sprawcy zadzwonili do swoich ofiar i podstępem nakłonili do zainstalowania aplikacji do zdalnego kierowania pulpitem.
Dzięki tej metodzie sprawcy są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przypominamy, jak to wygląda w praktyce? Oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego, a następnie informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie, czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust ma dostęp do urządzenia i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki. Po wykonaniu operacji fałszywy konsultant informuje o tym, że konto chwilowo zostaje zablokowane, a zgromadzone na nim środki z uwagi na zagrożenie zostaną tymczasowo przelane na konto zastępcze. Przejęte pieniądze przelewane są najczęściej na konta bankowe kantorów wymiany walut, skąd w formie gotówki są pobierane przez oszustów. Często zdarza się również, że po przejęciu dostępu do konta sprawca zaciąga tzw. szybki kredyt.
W taki właśnie sposób została oszukana mieszkanka północnej dzielnicy Poznania, która w wyniku działania oszusta podającego się za pracownika banku straciła swoje oszczędności. Było to blisko 8 tysięcy złotych.
Tego samego dnia doszło również do podobnego zdarzenia, gdzie drogą telefoniczną oszust podający się za konsultanta banku uzyskał dostęp do konta swojej ofiary i zgromadzonych na nim pieniędzy. W ten sposób mieszkanka Komornik k. Poznania straciła swoje oszczędności, a z jej konta bankowego zniknęło blisko 225tys. złotych.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Przypominamy, że pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.
/Poznańska Policja/