AUTOBUSY ZASILANE WODOREM DLA POZNANIA
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na dostawę nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Toczy się również postępowanie na dostawy i dystrybucję paliwa wodorowego.
MPK Poznań zamierza kupić do 25 autobusów o standardowej długości 12 metrów - 22 plus dodatkowo do 3 sztuk jako prawo opcji. Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, pojazdy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to więc pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Autobusy będą też posiadały nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację całopojazdową.
- Zakup autobusów z napędem wodorowym to kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu i w stronę ekologicznego transportu publicznego - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. - Jeśli oba prowadzone przez MPK Poznań postępowania przetargowe, na dostawy wodoru i autobusów, zakończą się po naszej myśli, to już za półtora roku na nasze ulice wyjadą pierwsze zeroemisyjne autobusy wodorowe - dodaje prezydent.
Autobusy wodorowe - jak zwykło się mawiać o tego typu pojazdach, to de facto autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję "elektrowni" na pokładzie pojazdu. Uzyskany prąd napędza pojazd, a jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.
Zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym. Oznacza to, że pojazdy - w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych bateryjnych - nie wymagają ładowania na końcówkach tras i będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań.
- Autobusy wodorowe to zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia. Zależy nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji pojazdów wodorowych i zadbać o bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Dlatego wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko dostarczy nam pojazdy, ale również przeszkoli pracowników w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego zakresie ich obsługi - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
/poznan.pl/