SŁUŻBY GOTOWE NA ZIMOWE ODŚNIEŻANIE
W obecnym sezonie zimowym utrzymaniem systemowym objętych zostało 873 km dróg oraz 134,6 km dróg rowerowych. Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach. W zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność - przypomina ZDM.
W technologii zimowego utrzymania kontynuować będziemy zasadę koncentrowania działań w pierwszym etapie na mechanicznym usuwaniu śniegu, a następnie na posypywaniu nawierzchni materiałami chemicznymi bądź uszorstniającymi.
Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują, zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, jak również sprzątanie z zanieczyszczeń jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnienie koszy ulicznych. Wydatki te są zmienne w poszczególnych latach, gdyż zależą w dużej merze od uciążliwości zimy (warunków pogodowych).
Wydatki Miasta w ostatnich latach wynosiły:
w sezonie 2018/2019 – 23,1 mln zł
w sezonie 2019/2020 – 21,1 mln zł
w sezonie 2020/2021 – 27,8 mln zł
w sezonie 2021/2022 – plan 27,0 mln zł.
W bieżącym sezonie mamy do dyspozycji:
dla obsługi jezdni: 43 pługoposypywarek
dla obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych: 18 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka)
Zima i ekologia
Tak, jak w latach ubiegłych zwracamy uwagę na aspekt ekologiczny, zwłaszcza na ochronę zieleni przydrożnej. Zasady stosowania środków chemicznych, które wprowadziliśmy w latach ubiegłych, będą kontynuowane.
Na chodnikach, drogach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) odśnieżania wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu bądź wystąpienia wtórnego oblodzenia.
Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach stasowane są, zarówno środki chemiczne (sól drogowa), jak również środki niechemiczne (piasek), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach.
Dodatkowo wykonawcy zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w specyfikacjach technicznych opracowanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy regulują, zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki rodzaj środków należy zastosować.
Więcej na stronach ZDM Poznań