NA RATAJCZAKA CICHY TRAMWAJ
Ekspertyza wykonana na zlecenie Miasta przed budową trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka jest korzystna dla mieszkańców. Miała ona jeszcze raz sprawdzić wpływ drgań na budynki i ludzi w nich przebywających.
Podczas konsultacji społecznych prowadzonych przez Miasto, poprzedzających inwestycję budowy nowej trasy tramwajowej w śródmieściu, mieszkańcy zgłaszali swoje obawy i wątpliwości w zakresie wpływu przejeżdżających nową trasą tramwajów na okoliczne budynki. Aby upewnić się, że przyjęte rozwiązania projektowe są poprawne, Miasto zleciło ekspertyzę oceniającą aktualną sytuację w zakresie drgań generowanych przez ruch uliczny. Analizę tę zestawiono z założeniami projektowymi.
W ramach ekspertyzy wykonano pomiary i obliczenia w kilkunastu budynkach w ciągu ulic: Ratajczaka i Niezłomnych na odcinku od ulicy 27 Grudnia i plac Wolności do ulicy Stanisława Matyi. Budynki pochodzą z różnych historycznie okresów i znajdują się w różnym stanie technicznym. Wykonane badania dały wymierne dane wyjściowe, które odniesiono następnie do założeń projektowych i przyjętej technologii budowy trasy.
Potwierdzono poprawność zamierzeń związanych z wprowadzeniem wibroizolacji torowiska w systemie identycznym, jaki zastosowano przy przebudowie ul. Św. Marcin na odcinku pomiędzy ulicami Gwarą i Ratajczaka. Zdaniem autorów ekspertyzy rozwiązanie takie pozwoli uniknąć pogorszenia komfortu użytkowania i stanu technicznego obiektów w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej trasy
Zamierzenia związane z zastosowaniem "cichej technologii torowiska", dzięki której tłumione będą drgania i ograniczony zostanie hałas, zakładają zamontowanie zarówno mat antywibracyjnych, jak również wypełnienie torowiska masą poliuretanową. Projekt zakłada także ułożenie cichej nawierzchni na jezdniach, a nowa organizacja ruchu ograniczy ruch tranzytowy ulicą. Wszystko wpływać będzie pozytywnie na komfort akustyczny okolicznych mieszkańców. Zgodnie z przewidywaniami, hałas powodowany przez ruch uliczny po zakończeniu inwestycji będzie mniejszy niż dziś, mimo wprowadzenia w ulicę tramwaju.
Badania i analizy wykonała, między 8 a 12 lutego br., wrocławska firma KOMES sp. z o.o. we współpracy z Głównym Instytutem Górnictwa w Katowicach oraz firmą METRIS.
/poznan.pl/