BĘDZIE TUNEL NA UL. GRUNWALDZKIEJ
Wiosną 2023 r. będzie można przejechać bezkolizyjnie pod torami kolejowymi na granicy Poznania i Plewisk. Przy ul. Grunwaldzkiej powstanie także węzeł przesiadkowy, który połączy różne środki transportu. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą robót budowlanych, spółką Budimex.
– Podchodzimy do zadania kompleksowo i wraz z przejazdem pod torami wybudujemy węzeł przesiadkowy przy stacji kolejowej Poznań Junikowo. Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni np. z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. Nie zapominamy też o infrastrukturze rowerowej i chodnikach dla pieszych. Jestem przekonany, że dostępność różnych środków transportu w jednym miejscu zachęci mieszkańców dojeżdżających do centrum Poznania do korzystania z komunikacji publicznej – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Dziś ul. Grunwaldzką przecina mocno obciążona linia kolejowa E20 łącząca Warszawę z Berlinem, dlatego przejazd przez tory jest bardzo często zamykany. W ramach inwestycji powstanie wiadukt kolejowy, a droga zostanie pogłębiona tak, by jej użytkownicy mogli bezkolizyjnie jeździć i przechodzić pod torami.
– Rozpoczęcie tej inwestycji jest dowodem na to, jak po długiej debacie i ścieraniu się wielu koncepcji przebudowy granicy powiatu i miasta, samorządy mogą dojść do porozumienia. To również dowód na to, jak doskonale potrafimy współpracować w ramach Metropolii Poznań na rzecz naszych mieszkańców – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Od momentu pojawiania się pomysłu modernizacji tego układu komunikacyjnego, na każdym etapie, byliśmy ogromnym zwolennikiem tego zadania. Dziś czuję radość i satysfakcję z tego, że już wkrótce rozpocznie się budowa tunelu, na który czeka tak wielu mieszkańców naszego powiatu i Poznania.
Inwestycja obejmuje budowę lub rozbudowę istniejącego układu komunikacyjnego w rejonie ul. Grunwaldzkiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak drogi, ścieżki rowerowe, chodniki, zjazdy i przystanki autobusowe, miejsca postojowe oraz parking z układem dróg dojazdowych.
- Wykonawca poprowadzi zadanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, czyli w pierwszej kolejności przygotuje dokumentację projektową oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne i zezwolenia, na co ma niespełna rok. Roboty budowlane rozpoczną się więc na początku 2022 r., a zakończą wiosną 2023 r. – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
/Poznańskie Inwestycje Miejskie/