PRZEBUDOWA RONDA RATAJE DO MARCA 2022?
W poniedziałek, 17 sierpnia, rozpoczną się zasadnicze prace związane z przebudową ronda Rataje. Od tego dnia tramwaje nie będą kursowały na odcinku wzdłuż ul. Jana Pawła II pomiędzy ul. Kórnicką a rondem. Dzień wcześniej, w nocy z 15 na 16 sierpnia, zmieni się organizacja ruchu dla samochodów w tym rejonie. Zakończenie przebudowy planowane jest na marzec 2022 roku. Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają wydzielone torowisko, wydłużone przystanki tramwajowo-autobusowe oraz buspas, piesi nowe chodniki, rowerzyści drogi, a kierowcy dodatkowe pasy ruchu
Rondo Rataje jest jednym z kluczowych węzłów komunikacyjnych Poznania. Jego modernizacja budzi duże zainteresowanie poznaniaków i mieszkańców Rataj. Projekt obejmuje przebudowę trasy tramwajowej i infrastruktury autobusowej, poprawę warunków jazdy dla kierowców oraz korzyści dla pieszych i rowerzystów.
Każdego dnia przez rondo przejeżdża ponad 1100 tramwajów, 1000 autobusów i blisko 100 tys. samochodów. Krzyżują się tu drogi prowadzące do centrum, z tymi, które wyprowadzają ruch w kierunku Kórnika, Głuszyny, Krzesin oraz na autostradę. Rondo Rataje jest newralgicznym elementem systemu komunikacyjnego miasta, który wymaga znaczącej modernizacji. Musi zostać przebudowane tak, by zapewnić płynny i bezpieczny ruch o dużym natężeniu, zarówno dla komunikacji miejskiej, jak i pojazdów indywidualnych.
Ze względu na ważną rolę ronda w całym systemie miejskiej komunikacji, prace musiały być skoordynowane z innymi ważnymi inwestycjami - przebudową trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj, budową północnej części mostu Lecha i dobudowaniem trzeciego pasa ruchu na ul. Jana Pawła II od ronda Śródka.
Rondo w półtora roku
W czwartek wieczorem, 30 lipca, Wojewoda Wielkopolski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakończyło to - wydłużoną ze względu na epidemię COVID-19 - procedurę prowadzonych postępowań administracyjnych, dotyczących przebudowy ronda Rataje. Uzyskanie tej decyzji oznacza, że spełniony został ostatni warunek niezbędny do rozpoczęcia inwestycji i możliwe jest przekazanie wykonawcy placu budowy.
- W związku z otrzymaniem decyzji pozwalającej na realizację inwestycji drogowej przebudowa ronda Rataje przechodzi w fazę robót budowlanych. Rozpoczną się one 17 sierpnia, natomiast już w nocy z 15 na 16 wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu. W pierwszym etapie prace toczyć się będą na ul. Jana Pawła II od ul. Kórnickiej do ronda Rataje - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Zdajemy sobie sprawę, że będziemy prowadzić prace na jednym z newralgicznych miejsc komunikacyjnych na mapie Poznania. Dlatego podczas realizacji inwestycji będziemy robić wszystko, by zminimalizować utrudnienia zarówno dla komunikacji publicznej, jak i samochodów przejeżdżających przez rondo, a roboty były prowadzone terminowo. Chcemy, by na każdym etapie przebudowy możliwy był zjazd i wjazd na rondo w każdym kierunku. Realizacja tych zamierzeń będzie wiązała się z wielokrotnymi zmianami w organizacji ruchu w trakcie prowadzenia inwestycji. Będziemy o nich informować z odpowiednim wyprzedzeniem.
Przed rozpoczęciem zasadniczych prac na rondzie wymieniono nawierzchnię dworca autobusowego Rataje, na którym perony zostały wyremontowane i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Trwają prace związane z nawierzchnią na wjeździe i zjeździe z dworca.
W ramach zasadniczych prac na rondzie, wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (na odcinku od ul. Serafitek do ronda Rataje), na ulicy Jana Pawła II (na odcinku od ul. Kórnickiej do ronda) oraz na ulicy Ludwika Zamenhofa (na odcinku od ul. Piłsudskiego do ronda), powstanie wydzielone, ciche torowisko tramwajowo-autobusowe. Zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, powstaną też dodatkowe pasy ruchu. Istniejące przystanki zostaną wydłużone. Nowe perony będą obsługiwały zarówno tramwaje, jak i autobusy. Wykonawca przebuduje i rozbuduje oświetlenie drogowe, monitoring wizyjny, kanalizację teletechniczną i sygnalizację świetlną. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura.
Nie zapomniano również o nowych nasadzeniach zieleni. W ramach nasadzeń rekompensacyjnych posadzonych zostanie około 130 drzew. Przebudowa ronda będzie prowadzona tak, by w jak największym stopniu zachować przejezdność zarówno dla samochodów, jak i komunikacji publicznej.
Przebudowane i rozbudowane będą skrzyżowania z ulicami przyległymi: L. Zamenhoffa - marsz. J. Piłsudskiego, L. Zamenhoffa - Wioślarska, Jana Pawła II - Kórnicka, Jana Pawła II - św. Rocha, B. Krzywoustego - Serafitek, B. Krzywoustego - Juracka.
Harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II w I kwartale 2021 r. Natomiast koniec wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na marzec 2022 r.
źródło Poznańskie Inwestycje Miejskie