WIEMY, GDZIE W TYM ROKU BĘDĄ REMONTOWANE TOROWISKA
24 miliony złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Plan remontowy 2020 obejmuje prace w centrum, na Winogradach i Jeżycach. Są one ściśle skoordynowane z dużymi inwestycjami podnoszącymi standard transportu, takimi jak np. trasa na Naramowice. Pierwsze prace rozpoczną się 16 marca od wymiany torowiska na ulicy Dowbora-Muśnickiego, tydzień później zaplanowano początek remontu nawierzchni przy Dworcu Rataje.
Rok 2020 jest kolejnym, w którym Miasto Poznań przeznaczy duże środki finansowe na remonty torowisk.
O ogromnej skali prowadzonych przez Poznań remontów świadczą liczby. W minionych 5 latach na modernizację infrastruktury tramwajowej wydano 114 milionów złotych. Za tę kwotę:
- zmodernizowano 17,8 km torowisk,
- wymieniono 36,2 km sieci trakcyjnej,
- wymieniono 32 zwrotnice,
- zmodernizowano 20 przystanków,
- zmodernizowano 7 podstacji zasilających sieć trakcyjną,
- wymieniono 19,2 km kabli trakcyjnych i zasilających
MPK zapewnia, że przygotowany na 2020 rok plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego. W miarę możliwości, w jednym terminie będą wykonywane wszystkie roboty mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. Tak będzie m.in. w przypadku prac na trasie prowadzącej na Winogrady. Wszystkie zaplanowane prace zostały skoordynowane z dużymi inwestycjami transportowymi, takimi jak budowa trasy tramwajowej na Naramowice czy modernizacja ronda Rataje. Przy Dworcu Rataje od 23 marca do końca kwietnia zostanie przeprowadzony remont nawierzchni placu manewrowego, przejazdów, placu postojowego oraz kompleksowe odnowienie peronów dla pasażerów połączone z dostosowaniem ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będzie się to wiązało ze zmianą lokalizacji końcowych przystanków dla linii miejskich oraz podmiejskich, zmiany tras linii podmiejskich.
Poważnym zadaniem będzie remont torowiska w ciągu ulic por. Janiny Lewandowskiej i Dowbora-Muśnickiego, czyli na tzw. Trasie Kórnickiej. W ostatnich tygodniach, z uwagi na stan torowiska, obowiązywało tam ograniczenie prędkości do 15 km/h na łukach. Ten fragment trasy tramwajowej w kierunku Rataj ma już 12 lat. Torowisko wymaga odnowienia, tym bardziej, że po rozpoczęciu modernizacji ronda Rataje właśnie tędy będzie się odbywał wzmożony ruch tramwajowy. Natomiast prace zaplanowane w rejonie ulic Roosevelta – Pułaskiego i Przełajowej są przygotowaniami do uruchomienia tramwaju na Naramowice. Kompleksowe remonty torowiska mają na celu podniesienie jego jakości i trwałości, co będzie miało ogromne znaczenie po uruchomieniu trasy na Naramowice, usprawniając przejazdy do centrum.
Szczegółowy plan i harmonogram remontów torowisk na 2020 rok można znaleźć na stronie MPK.