ZMIANA CEN BILETÓW! NIEKTÓRE BĘDĄ DROŻSZE NAWET O 30 PROC.
1 lipca, po raz pierwszy od wielu lat, mają się znacząco zmienić taryfy biletowe ZTM. W piątek propozycje zostały zaprezentowane przedstawicielom gmin mających podpisane z Poznaniem porozumienia transportowe, a w poniedziałek, 20 stycznia, radnym z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania. Zmiany nie będą musiały być wprowadzone, jeżeli rząd zwróci samorządowi kwoty poniesione na oświatę i wynikające z mniejszych wpływów z PIT.
Ostatnia podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej była w 2013 roku. Rok później miała miejsce ostatnia kompleksowa zmiana taryfy ZTM w ramach wprowadzanego systemu PEKA.
Wyższe koszty i brak zmian w cenach biletów spowodowały, że znacznie zmniejszyło się pokrycie kosztów transportu publicznego rosnącymi wpływami z biletów. O ile w 2015 roku pozwalały one sfinansować komunikację publiczną w blisko 43 procentach, to w minionym roku udział ten wyniósł zaledwie 36 procent. Tylko w 2019 roku Poznań dopłacił z budżetu do komunikacji publicznej ponad 331 milionów złotych. To najwięcej w przeliczeniu na mieszkańca spośród wszystkich dużych miast: Gdańska, Krakowa, Łodzi, Szczecina czy Wrocławia.
Jak wskazują władze miasta, w tym roku, z uwagi na konieczność sfinansowania przez Poznań zwiększonych - wskutek działań rządu - wydatków na oświatę i brak zapewnienia środków na to zadanie, nie ma możliwości dopłacania tak dużych kwot do komunikacji, jak w roku minionym. Wydatki w budżecie Poznania 2020 na dopłatę do transportu zostały zmniejszone o 15 mln zł. Utrzymanie wysokiego standardu przewozów, do którego przyzwyczaili się już mieszkańcy, jest możliwe, pod warunkiem uzupełnienia brakującej kwoty wpływami z biletów. Stąd konieczność podwyższenia cen.
Bilety okresowe
Ceny biletów okresowych dla pasażerów płacących podatki na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniem dotyczącym organizacji transportu publicznego mają wzrosnąć o około 20 procent. Koszt Biletu Metropolitalnego 30-dniowego na strefę A zmieni się z obecnych 99 zł na 119 zł.
Aby zachęcić do stałego korzystania z komunikacji publicznej koszt rocznego biletu wzrośnie tylko o 1 złotówkę - do 949 zł. Przy zakupie biletu rocznego koszt w przeliczeniu na jeden miesiąc wyniesie 79 zł, czyli 20 zł mniej niż obecny bilet 30-dniowy i 40 zł mniej w przypadku taryfy od 1 lipca. Ci, którzy dotychczas decydowali się na tę opcję, zyskiwali 2,5 miesiąca darmowego podróżowania. Po zmianie taryf liczba bezpłatnych miesięcy, w porównaniu do zakupu dwunastu biletów 30-dniowych, wzrośnie do czterech.
Tyle zyskają ci, którzy płacą podatki w Poznaniu i gminach, z którymi stolica Wielkopolski ma podpisane porozumienie dotyczące organizacji transportu publicznego. Płacąc podatki na rzecz lokalnej społeczności osoby współfinansują także transport publiczny. Obecnie do gmin objętych powyższymi porozumieniami należą: Czerwonak, Dopiewo, Duszniki, Luboń, Kaźmierz, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne i Zaniemyśl.
Ceny biletów okresowych dla osób niepłacących podatków na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniami, zostaną podniesione o 30 proc. Koszt biletu okresowego na 30-dni na sieć na strefę A będzie kosztował 149 zł (dziś - 115 zł).
Zmiana cen biletów dla seniorów, rodzin i nowy bilet specjalny dla uczniów szkół podstawowych
Od 1 lipca 2020 r. proponowane są także zmiany cen dwóch typów biletów specjalnych: Biletu Seniora oraz Biletu dla członków rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci (4+).
Bilet Seniora wciąż pozostanie jednym z najbardziej atrakcyjnych cenowo biletów w taryfie ZTM, a jego koszt od 1 lipca 2020 r. będzie wynosić 99 zł (dziś 50 zł). To oferta na sieć na 366 dni na strefę A skierowana do osób, które ukończyły 65. rok życia, mieszkają w Poznaniu lub gminie objętej porozumieniem międzygminnym oraz które rozliczyły podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym z siedzibą na terenie miasta Poznania lub gminy objętej porozumieniem międzygminnym.
Cena biletu dla członków rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci (4+) na 366 dni od 1 lipca 2020 r. ma wynieść także 120 zł. Dzisiaj koszt dwunastu 30-dniowych biletów 4+ to 67,20 zł.
Bilet specjalny 4+ to promocyjna oferta dla rodziców i dzieci z rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe z minimum czworgiem dzieci w wieku do 18. roku życia lub 24. roku życia w przypadku kontynuowania nauki lub do ukończenia 26. roku życia w przypadku dziecka niepełnosprawnego legitymującego się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, któremu wydłużono czas edukacji, niezależnie od sytuacji materialnej, zamieszkałych w Poznaniu i w jednostkach samorządu terytorialnego objętych porozumieniami międzygminnymi pod warunkiem, że rodzice rozliczyli podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym z siedzibą na terenie miasta Poznania lub gminy objętej porozumieniem międzygminnym, bez względu na to, czy te osoby osiągają dochód.
Proponowane jest także zastąpienie uprawnienia do bezpłatnych przejazdów na liniach ZTM uczniów szkół podstawowych, których siedziba znajduje się na terenie miasta Poznania lub gmin objętych porozumieniami międzygminnymi - rocznym biletem specjalnym obowiązującym od 1 października do 30 września roku kolejnego na strefę A+B+C+D w cenie 60 zł. Wprowadzone mają być też specjalne ułatwienia w przypadku zorganizowanych wyjść uczniów np. do kina, muzeum.
Opłaty z tPortmonetki
Opłata z tPortmonetki na karcie PEKA, czyli tzw. bilet przystankowy - pozwala płacić za liczbę przejechanych przystanków niezależnie od czasu podróży. Obowiązuje tutaj taryfa degresywna, czyli cena za kolejne przystanki maleje wraz z długością podróży.
Od 1 lipca 2020 r. stawka za pierwszy przystanek ma wynosić 0,72 zł, za drugi i trzeci 0,60 zł. Wzrost ceny za przystanki 1-3 wynosi 20 proc., za przystanki 4-5 - 18 proc., a za przystanki 6-7 - 13 proc. Od ósmego przystanku cena nie zmieni się.
Czasowe bilety jednorazowe
Od 1 lipca 2020 r. proponowana jest także zmiana taryfy jednorazowych biletów czasowych. Nowością będzie bilet obowiązujący do 15 minut na strefę A+B+C+D w cenie 4 zł, który ma zastąpić obecny bilet do 10 minut za 3 zł.
Wycofanie ulgi 50-proc. dla posiadaczy karty ISIC
Zmiana taryfy obejmuje także wycofanie uprawnienia do ulgi 50 proc. dla posiadaczy karty ISIC, która jest płatną kartą rabatową, a nie legitymacją studencką.
Obecnie uprawnia uczniów i studentów szkół zagranicznych do przejazdów z 50-proc. ulgą, ale poza studentami mogą się nią posługiwać uczestnicy studiów podyplomowych oraz osoby już nie studiujące.
W Europie dofinansowuje się przejazdy lokalnych studentów promując w ten sposób własną ofertę edukacyjną - studenci zagranicznych, w tym polskich, uczelni płacą pełną stawkę za bilety jak inni turyści (m. in. w Berlinie, Dublinie, Londynie, Paryżu, Amsterdamie, Pradze, Oslo czy we Wiedniu).
W trudnej sytuacji budżetowej przy zmianach cen dla mieszkańców Poznania nieuzasadnione jest dalsze dofinansowywanie przejazdów turystów.
(źródło: poznan.pl)