POZNAŃ CHCE MIEĆ NAJLEPSZĄ KOMUNIKACJĘ W KRAJU
- Chcemy, żeby poznańska komunikacja, która w tej chwili jest jedną z najlepszych w Polsce, za kilka lat, uwzględniając nową perspektywę unijną, była najlepsza. Wiemy, że mamy pewne zaległości i dużo do zrobienia, ale mamy konkretny plan i cel. Dążymy do najlepszej komunikacji w Polsce - zapewnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
- Transport ma być najlepszy w odczuciu pasażerów. W codziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną - dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W Poznaniu z roku na rok wzrasta liczba zarejestrowanych samochodów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat w mieście przybyło ponad 100 tysięcy zarejestrowanych samochodów osobowych. W 2018 roku tylko pojazdów osobowych było 389 tysięcy, co daje 725 aut na 1000 mieszkańców. Do tego należy doliczyć ponad 100 tysięcy innych zarejestrowanych pojazdów oraz ponad 170 tysięcy aut, które codziennie wjeżdżają do Poznania spoza jego granic. Liczba pojazdów przekracza wówczas liczbę mieszkańców. Powoduje to coraz trudniejsze poruszanie się po mieście. Pojawiają się trudności z zaparkowaniem oraz zwiększa się zanieczyszczenie środowiska.
Wygodne przesiadanie się na komunikację zbiorową zapewni rozbudowywany system parkingów P&R. Obecnie trwa budowa parkingu tego typu przy skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Św. Michała, a do końca 2020 roku powstaną dwa kolejne: przy stacji PKP Poznań Strzeszyn oraz w okolicy ronda Starołęka. W planach jest również budowa parkingów przy węzłach przesiadkowych - na Górczynie, przy węźle Grunwaldzka oraz przy stacji Poznań Podolany. Przeanalizowana będzie możliwość wybudowania miejsc parkingowych przy innych stacjach kolejowych, jak np Poznań Wschód.
Wymiana wiat przystankowych w Poznaniu, rozpoczęła się w lipcu 2019 roku, wpłynie na wygodę korzystania z komunikacji publicznej. W pół roku postawiono już 150 wiat. Wiosną osiem z nich zazieleni się - w marcu na ich dachach posadzony zostanie oczyszczający powietrze rozchodnik. W 2020 roku stanie 200 kolejnych wiat, a do 2025 roku na poznańskich przystankach ma ich stać łącznie 600. Nowe wiaty pojawią się również w miejscach, w których obecnie ich brakuje.
Komunikację autobusową można poprawić poprzez wprowadzanie buspasów i specjalnych śluz umożliwiających autobusom szybszy przejazd na skrzyżowaniach. Obecnie w Poznaniu jest ponad 10 kilometrów buspasów. To zaledwie 2 procent w odniesieniu do całkowitej długości sieci komunikacji autobusowej. Autobusy mogą korzystać również z około 5 kilometrów śluz i wspólnego torowiska z tramwajami. W ciągu najbliższych kilku miesięcy pojawią się kolejne buspasy, które istotnie poprawią warunki komunikacji autobusowej, a także usprawnią poruszanie się pojazdów komunikacji publicznej podczas remontów.
Mobilność można rozumieć zarówno jako przemieszczanie się, a także jako umiejętność korzystania z nowych technologii. Mieszkańcy coraz rzadziej korzystają z biletów papierowych, płatności najchętniej dokonują zbliżeniowo, a wszelkich informacji najchętniej szukają w internecie. Dlatego ZTM stale rozwija jest dostęp do informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Sukcesywnie zwiększana jest liczba Tablic Informacji Pasażerskich (TIP) - w tym roku stanie ich przynajmniej 20. Z kolei pasażerowie na poziomie -1 i -2 ronda Kaponiera będą mogli ze specjalnych ekranów odczytać, jaki tramwaj lub autobus, i o której godzinie, odjedzie z konkretnego przystanku w rejonie całego ronda, a także przystanku Bałtyk.
Więcej na poznan.pl