POZNAŃ GOTOWY NA ZIMĘ
W zbliżającym się sezonie zimowym odśnieżanych będzie ponad 870 km poznańskich dróg i prawie 130 km ścieżek rowerowych. Miasto przeznaczy na to 26,5 mln zł.
Wydatki obejmują zarówno odśnieżanie i usuwanie gołoledzi, jak również sprzątanie jezdni, chodników, placów miejskich, przejść podziemnych, kładek, poboczy, terenów zieleni, a także opróżnianie koszy ulicznych. W porównaniu z poprzednimi latami kwoty przeznaczone na ten cel będą większe i wyniosą 26,5 mln zł. W porównaniu z zeszłym rokiem wzrosną one o ponad 3 miliony, a z sezonem 2015/2016 - o 6 mln zł.
W tym sezonie dostępne będą 43 pługoposypywarki (28 pozostających w pełnej gotowości do podjęcia działań oraz 15 podejmujących pracę w ciągu 6 godzin od wydania pierwszego polecenia działań). Z kolei dla obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych przeznaczonych będzie 18 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka).
Standardy utrzymania
Podobnie jak w poprzednich latach sieć dróg w mieście podzielono na cztery kategorie: strategiczne, podstawowe, lokalne I oraz lokalne II.
Sieć strategiczna (pierwsza kolejność) - o łącznej długości 271,6 km - to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali. Czas reakcji: 1,5 - 2 godz.
Sieć podstawowa (druga kolejność) - o łącznej długości 257,5 km - to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2 - 2,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
Sieć lokalna I (trzecia kolejność) - o łącznej długości 212,6 km - to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej. Czas reakcji: 4 - 4,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
Sieć lokalna II (czwarta kolejność) - o łącznej długości 129,1 km - to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie. Czas reakcji: 3 - 3,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
Pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne w administracji ZDM obsługiwane będą doraźnie.
Zimowe utrzymanie dróg rowerowych
Z uwagi na rosnący z roku na rok ruch rowerowy zwiększona została długość odśnieżania systemowego dróg rowerowych. Pierwsze działanie (odpłużanie, posypywanie piaskiem), na sieci ścieżek rowerowych liczących 128,7 km, odbywać się będzie w ciągu 3 godzin, licząc od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.
Odśnieżanie chodników
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach chodniki, które położone są bezpośrednio przy granicy nieruchomości muszą być odśnieżane przez jej właścicieli (zarządców). W pierwszej kolejności należy odgarnąć śnieg, a następnie posypać piaskiem.
Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm. Używanieśrodków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.
Akcja zima i ekologia
Tak jak w latach ubiegłych zwracana będzie szczególna uwaga na zieleń przydrożną. Kontynuowane będzie stosowanie środków chemicznych wprowadzone w latach ubiegłych. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm. Stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.
Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej. Na tych jezdniach stosowane są środki chemiczne (sól drogowa) i środki niechemiczne (uszorstniające).
W sezonie zimowym 2019/2020 osłoniętych zostanie 345 koron młodych drzew. Działania te chronią je przed aerozolem solnym. Zabezpieczonych będzie również prawie 27 tysięcy metrów bieżących terenów z roślinnością niską.
(źródło: poznan.pl)