MNIEJ WRAKÓW NA ULICACH MIASTA
Zabrudzone, bez powietrza w oponach, bez tablic rejestracyjnych. Porzucone przez właścicieli zajmują miejsca postojowe, szpecą otoczenie, ale mogą także stwarzać zagrożenie - mowa o tak zwanych wrakach. Poznańscy strażnicy od lat, sukcesywnie podejmują działania, by na naszych ulicach był ich jak najmniej.
Od początku 2025 roku strażnicy już doprowadzili do usunięcia 80 aut. Dzięki działaniom 20 z nich usunęli sami właściciel, a na podstawie zleceń zarządców dróg strażnicy usunęli pozostałe 60.
Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym mają zastosowanie tylko w obrębie dróg publicznych oraz dróg osiedlowych, objętych strefą zamieszkania lub strefą ruchu. Oznacza to, że strażnicy miejscy lub policjanci nie wszędzie mają możliwości działania. Nie mogą np. usuwać wraków stojących na podwórkach.
Niestety nie wystarczy, że strażnik wezwie lawetę, która zabierze wrak i problem zniknie. Jest to o wile bardziej skomplikowane. Przede wszystkim każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie.
Usunięcie wraku jest długim procesem. Wszystko zaczyna się od oceny stanu pojazdu pod kątem zakwalifikowania go jako wrak.
Następnie ustalany jest właściciel pojazdu i tutaj pomocni okazują się okoliczni mieszkańcy, ale zwykle wykorzystuje się dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Gdy jest on ustalony, zostaje zobowiązany do usunięcia samochodu poprzez przekazanie go do stacji demontażu pojazdów.
Zdarza się jednak, że informacje w systemie nie są aktualne, a ustalenie obecnego właściciela pojazdu nie jest możliwe. W takiej sytuacji, na pisemny wniosek zarządcy drogi, strażnik zleca odholowanie pojazdu na parking strzeżony, ale tylko gdy samochód stoi w pasie drogi, w innym przypadku jest to niemożliwe, bo nie obowiązują wtedy przepisy prawa o ruchu drogowym.
Gdzie zgłosić?
Porzucony samochód można zgłosić do Straży Miejskiej oraz do zarządcy drogi. Straż Miejska przyjmuje zgłoszenia telefonicznie (986), mailowo (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) , pisemnie (ul. Głogowska 26, 60-734 Poznań) oraz poprzez aplikację Smart City Poznań. Zgłoszenia kierowane do Zarządu Dróg Miejskich, dotyczące dróg publicznych, przekazywane są do Straży Miejskiej, która prowadzi dalsze czynności.
Więcej informacji tutaj.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
PUNKT ODBIORU NARKOTYKÓW W MIESZKANIU
