WIĘCEJ TERENÓW ZIELONYCH
W Poznaniu nieustannie przybywa zieleni. Dzieje się tak nie tylko w ramach realizacji kolejnych inwestycji, ale także dzięki odbrukom istniejących ulic. Dzięki temu przez ostatnie kilka lat nowa roślinność pojawiła się na ponad 26 tysiącach metrów kwadratowych powierzchni. Miasto pozyskało prawie 24 miliony złotych dofinansowania z Unii Europejskiej na kolejne tego typu działania.
- Takie działania są szczególnie cenne i zauważalne w śródmieściu, gdzie gęsta zabudowa i uzbrojenie podziemne nie pozostawiają zbyt dużo miejsca na drzewa i krzewy - podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta. - Nowa roślinność sadzona jest na terenach, z których nie korzystają piesi, kierowcy czy rowerzyści. Są to często szerokie chodniki, niegdyś zastawione przez samochody, czy fragmenty jezdni niewykorzystywane przez pojazdy. Na tej odzyskanej przestrzeni
pojawiają się więc nowe nasadzenia Świetnym przykładem takiego działania może być rejon u styku ulic Kassyusza i Galla Anonima, gdzie powstał w ten sposób park kieszonkowy.
Od kilkunastu lat Zarząd Dróg Miejskich konsekwentnie przygotowuje i realizuje projekty zagospodarowania zielenią poznańskich ulic. Rośliny sadzone są w istniejących pasach zieleni jak i w nowych miejscach, które udaje się wygospodarować przy ulicach dzięki odbrukom utwardzonych nawierzchni.
Odbruki dotyczą terenów objętych ścisłą zabudową, czyli przede wszystkim Starego Miasta, Jeżyc, Wildy, Łazarza czy Śródki.
- Dzięki takim inwestycjom poprawia się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i estetyka okolicy. Mieszkańcy zyskują nową zieleń i lepszy mikroklimat na ulicy. Poprawia się też retencja wód opadowych - mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM w Poznaniu. - Odbruki na chodnikach prowadzone są zazwyczaj wraz z remontem ich nawierzchni. Tworzenie ich na polach wyłączonych z ruchu - czyli na częściach jezdni, które oznaczone są charakterystycznymi pasami - wiąże się z koniecznością przygotowania dokumentacji projektowej związanej z przebudową danego fragmentu ulicy, zmianą geometrii i często również organizacji ruchu.
Więcej na poznan.pl