POSTĘPY PRAC NAD PRZEPRAWAMI
Wykonawca pieszo-rowerowych przepraw rozpoczyna prace budowlane w nurcie Warty. Jednocześnie kontynuowany jest montaż przyczółków i konstrukcji na brzegach rzeki. Nocami na plac budowy transportowane są elementy konstrukcyjne produkowane w Krakowie i Radomsku.
- Mosty Berdychowskie, do budowy których stosowane są najlepsze rozwiązania i materiały, będą wizytówką naszego miasta. W tym tygodniu przypłynęła do nas specjalna barka, która posłuży do budowy tymczasowych podpór w nurcie rzeki. Nocami dostarczane są także wielkogabarytowe elementy konstrukcyjne na teren budowy tej przeprawy. To pokazuje, jak dużym przedsięwzięciem jest ta inwestycja – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydenta Poznania. - Mosty, które będą gotowe w przyszłym roku, będą uzupełnieniem istniejącej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Połączą Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i dalej z terenami Politechniki i Maltą.
Pierwsze prace w nurcie rzeki z pokładu barki rozpoczęły się w środę, ale cały zestaw - ponton wraz z pchaczem - przypłynął do Poznania w poniedziałkowe popołudnie. Zacumował przy moście Królowej Jadwigi i od tego czasu był przygotowywany do prac budowlanych.
- Barka na Warcie to zestaw składający się z trzech jednostek. Największa to ponton o wyporności 200 ton, o długości ponad 40 metrów. Drugim elementem jest tzw. pchacz o mocy silnika 230 koni mechanicznych, długi na ponad 20 metrów. Trzecią jednostką jest żuraw o udźwigu 90 ton. Cały ten zestaw jest potrzebny przy budowie podpór tymczasowych w nurcie rzeki, które to z kolei są konieczne przy montażu elementów konstrukcyjnych mostów. We wtorek na pontonie ustawiony został żuraw i zabezpieczony mocnymi łańcuchami, by w środę można było już ustawić cały zestaw w docelowym miejscu – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Wykwalifikowani pracownicy uzbroili dźwig w niezbędny sprzęt do pogrążania rur – wibromłot oraz młot hydrauliczny, które będą stosowane wymiennie (w zależności od etapu prac). We wtorek na Chwaliszewo przywieziono 16 rur o długości 21 metrów. Stanowić będą główny trzon podpór, które umożliwią odpowiednie tymczasowe posadowienie elementów mostów. Po zakończeniu prac konstrukcyjnych podpory zostaną zdemontowane, a obie przeprawy będą opierać się wyłącznie na przyczółkach, co nada całej konstrukcji lekkości i unikatowego wyglądu.
Więcej na stronach PIM.