POZNAŃ PRZYJAZNY NIEPEŁNOSPRAWNYM
Podjazdy i windy, maty ostrzegawcze przy przejściach dla pieszych, treści w alfabecie Braille'a - to standardowe elementy powstającej infrastruktury. W Poznaniu stosowane są także nowoczesne rozwiązania, jak Totupointy i Beacony. Nowe inwestycje uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami, by każdy mógł komfortowo korzystać z miejskiej przestrzeni.
- Stary Rynek w końcu jest dostępny dla osób z niepełnosprawnościami - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Nowa i równa kostka sprawiła, że bez problemu można tam wjechać na wózku czy wejść o kulach. Ale zadbaliśmy również o osoby z dysfunkcjami wzroku, montując w kluczowych miejscach specjalistyczne urządzenia ułatwiające nawigację i poruszanie się. Dbamy o to, by przestrzeń publiczna była dostępna dla wszystkich. Takie rozwiązania to już standard przy miejskich inwestycjach.
- W osiemnastu istotnych punktach na Starym Rynku zamontowano małe, niemal niewidoczne urządzenia. Ich zadanie jest jednak bardzo ważne, gdyż nawigują osoby niewidome. Wspierają użytkowników poprzez połączenie z aplikacją na telefon, przekazując w ten sposób proste komunikaty nawigacyjne. Nadajniki działają np. przy informacji turystycznej, muzeach, toalecie, wyjściach na pobliskie uliczki - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Przyjazne rozwiązania dla osób z dysfunkcją wzroku znajdziemy np. przy trasie tramwajowej na Naramowice. Zastosowano tam Totupoint - system pomagający osobom niewidomym i słabowidzącym pewniej poruszać się w obrębie przystanków. Po raz pierwszy w Polsce tego typu system został wprowadzony na całej trasie tramwajowej. Niewielkie kostki, współpracujące z aplikacją na smartfony, zamontowano na przystankach. Znacznik jest wykrywany i aktywowany przez aplikację - kiedy osoba się do niego zbliży, usłyszy nazwę przystanku i kierunek ruchu. Komunikat głosowy aplikacji Totupoint pełni także funkcję przywołującą - dzięki niemu możliwe jest łatwe odnalezienie przycisku informacji pasażerskiej, co dla osób niewidomych i niedowidzących może stanowić problem. Aplikacja zawiera również opisy poszczególnych miejsc, które pozwalają poznać topografię danego przystanku oraz zorientować się w przestrzeni. Zapoznać się z opisami miejsc można nawet w domu - za pomocą aplikacji lub na stronie internetowej systemu, co pozwala np. zaplanować podróż.
PIM