TRWA BUDOWA PRZEPRAWY NAD WARTĄ I CYBINĄ
Wykonawca mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną zamontował już pierwsze elementy konstrukcyjne nowej przeprawy. Ze względu na wielkogabarytowy charakter materiałów, transport ulicami Poznania na Ostrów Tumski odbył się w nocy z niedzieli na poniedziałek.
- Pierwszy element startowy konstrukcji stalowej dla mostu nad Cybiną przywieziono z wytwórni w Krakowie. Ciężar tego jednego fragmentu to 25 ton. Do montażu tego typu stalowych elementów w miejscu docelowym zaangażowany został żuraw o maksymalnym udźwigu 450 ton - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Docelowo przeprawa składać się będzie z dwóch części o długości 165 i 117 metrów, analogicznych pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. Przywieziony na plac budowy element jest początkiem łuku mostowego nad Kanałem Ulgi, ma kształt skrzynki o wymiarach 9,5 x 1,4 x 2,5 metra. W pierwszej kolejności został zamontowany i oparty na podporach tymczasowych, tzw. stolikach. Po wykonaniu zbrojenia, deskowania i zabetonowaniu dolnego bloku żelbetowego przyczółku, stalowy element zostanie przymocowany do podpory.
Docelowo konstrukcja mostu między Berdychowem a Ostrowem Tumskim osiągnie ciężar ok. 900 ton i składać się będzie z 69 sekcji elementów stalowych łuku i pomostu. Najdłuższy z nich osiągnie 29 metrów i ważył będzie ok. 28 ton. Z kolei konstrukcja drugiego mostu, między Ostrowem Tumskim a Chwaliszewem, pochodzić będzie z wytwórni w Radomsku. Łączny ciężar tej przeprawy będzie jeszcze większy - 1600 ton i składać się będzie z 74 sekcjielementów stalowych łuku i pomostu. Najdłuższa część pojedynczej sekcjibędzie miał 25 metrów, a jego ciężar osiągnie 32 tony. Największe elementy konstrukcyjne obiektów będą montowane na budowie sprzętem o maksymalnym udźwigu tysiąca ton.
Przed etapem montażu elementów konstrukcyjnych stanęły fundamenty podpór obiektów. Powstała w trakcie tych prac najgłębsza sekcja ściany szczelinowej liczy 25 metrów długości.
/PIM/