BĘDĄ NOWE PARKINGI PARK&RIDE
29 września 2017 roku w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego podpisał umowy o dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 (WRPO 2014+) projektów wpisujących się w ramy Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania (ZIT dla MOF Poznania). Inwestycje, które będą realizowane przez Miasto Poznań, Luboń, Gminę Tarnowo Podgórne, Miasto Puszczykowo, Gminę Oborniki, Swarzędz i Suchy Las dotyczą dwóch obszarów interwencji – transportu miejskiego i tzw. niskiej emisji oraz dziedzictwa kulturowego. W spotkaniu udział wzięli włodarze miast i gmin - beneficjentów.
„Mamy największą alokację środków w ramach ZIT – ów wśród wszystkich krajów UE” – zaznaczył Marszałek Woźniak. „To zupełnie nowe narzędzie w obecnej perspektywie finansowej, które jest silnym bodźcem do współpracy samorządów. Choć na początku jego realizacji mieliśmy obawy, czy beneficjenci poradzą sobie i wykorzystają nowe możliwości, które dają ZIT-y, okazało się, że jest to dobry, aczkolwiek wymagający wielu kompromisów model partnerstwa. Wszystko wskazuje na to, że zmierzamy do szczęśliwego końca i śmiało możemy dzisiaj powiedzieć, że jesteśmy pozytywnym poligonem doświadczalnym”. Warto podkreślić, że łączna kwota projektów, na których realizację Zarząd Województwa Wielkopolskiego przyznał blisko 57 mln zł unijnego dofinansowania z WRPO 2014+ wynosi prawie 80 mln zł. „To owoc naszego członkostwa w UE. Dlatego mocno staramy się o dobry unijny budżet po 2020 roku, szczególnie na politykę spójności. Przyszły rok będzie nie tylko rokiem 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, ale również rokiem zabiegania o jej przyszłość ” – podkreślił Marszałek, który przygotowuje opinię do dokumentu Komisji Europejskiej na temat przyszłości unijnych finansów.
Inwestycje związane z transportem publicznym wsparte zostaną kwotą 50 mln zł, natomiast projekty z obszaru dziedzictwa kulturowego ponad 7 mln zł. Beneficjenci podkreślali, że ten finansowy wkład unijny jest jednym z największych w historii i pozwoli zrealizować duże i niezwykle ważne dla rozwoju miast i gmin inwestycje.
Projekty transportowe obejmują kompleksowe działania związane z mobilnością miejską i usprawniające korzystanie z publicznego transportu zbiorowego. Zakładają one m.in. zakup nowoczesnego taboru, budowę i rozbudowę węzłów przesiadkowych integrujących trzy różne formy transportu - auto, rower i autobus, budowę systemu parkingów Park&Ride, Kiss&Ride i Bike&Ride oraz ścieżek pieszo – rowerowych. Dotyczy to Poznania, Tarnowa Podgórnego i Lubonia. Miasto Poznań zrealizuje dwa projekty, w tym jeden wybrany w ramach procedury pozakonkursowej. Pierwszy dotyczy budowy systemu parkingów Park&Ride w Poznaniu, natomiast w ramach projektu pozakonkursowego powstanie ciąg rowerowo-pieszy Wartostrada po obu stronach rzeki Warty w Poznaniu, od Mostu Lecha na północy do Mostu Przemysła na południu.
- Działamy z myślą o wszystkich mieszkańcach, także kierowcach. Wraz z ościennymi gminami chcemy stworzyć możliwość dojazdu do granic miasta i przesiadania się do komunikacji publicznej po to, by mniej samochodów wjeżdżało do centrum - mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. - Im mniej osób będzie przyjeżdżało do miasta samochodem, tym bardziej komfortowo będzie się jeździło autem po naszym mieście. Mniej aut to też mniej zatłoczonych ulic, hałasu, jak również czystsze powietrze i co za tym idzie większy komfort życia mieszkańców.
Projekt zakłada stworzenie trzech parkingów typu "parkuj i jedź". Mają one powstać przy ul. św. Michała, przy rondzie Starołęka i w pobliżu stacji PKP na Strzeszynie. Przygotowane wstępne koncepcje przewidują, że zmieści się na nich łącznie ponad 200 samochodów. Zaplanowano też miejsca postojowe dla niepełnosprawnych oraz rowerzystów.