BĘDĄ NOWE PARKINGI PARK&RIDE
29 września 2017 roku w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego podpisał umowy o dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 (WRPO 2014+) projektów wpisujących się w ramy Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania (ZIT dla MOF Poznania). Inwestycje, które będą realizowane przez Miasto Poznań, Luboń, Gminę Tarnowo Podgórne, Miasto Puszczykowo, Gminę Oborniki, Swarzędz i Suchy Las dotyczą dwóch obszarów interwencji – transportu miejskiego i tzw. niskiej emisji oraz dziedzictwa kulturowego. W spotkaniu udział wzięli włodarze miast i gmin - beneficjentów.
„Mamy największą alokację środków w ramach ZIT – ów wśród wszystkich krajów UE” – zaznaczył Marszałek Woźniak. „To zupełnie nowe narzędzie w obecnej perspektywie finansowej, które jest silnym bodźcem do współpracy samorządów. Choć na początku jego realizacji mieliśmy obawy, czy beneficjenci poradzą sobie i wykorzystają nowe możliwości, które dają ZIT-y, okazało się, że jest to dobry, aczkolwiek wymagający wielu kompromisów model partnerstwa. Wszystko wskazuje na to, że zmierzamy do szczęśliwego końca i śmiało możemy dzisiaj powiedzieć, że jesteśmy pozytywnym poligonem doświadczalnym”. Warto podkreślić, że łączna kwota projektów, na których realizację Zarząd Województwa Wielkopolskiego przyznał blisko 57 mln zł unijnego dofinansowania z WRPO 2014+ wynosi prawie 80 mln zł. „To owoc naszego członkostwa w UE. Dlatego mocno staramy się o dobry unijny budżet po 2020 roku, szczególnie na politykę spójności. Przyszły rok będzie nie tylko rokiem 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, ale również rokiem zabiegania o jej przyszłość ” – podkreślił Marszałek, który przygotowuje opinię do dokumentu Komisji Europejskiej na temat przyszłości unijnych finansów.
Inwestycje związane z transportem publicznym wsparte zostaną kwotą 50 mln zł, natomiast projekty z obszaru dziedzictwa kulturowego ponad 7 mln zł. Beneficjenci podkreślali, że ten finansowy wkład unijny jest jednym z największych w historii i pozwoli zrealizować duże i niezwykle ważne dla rozwoju miast i gmin inwestycje.
Projekty transportowe obejmują kompleksowe działania związane z mobilnością miejską i usprawniające korzystanie z publicznego transportu zbiorowego. Zakładają one m.in. zakup nowoczesnego taboru, budowę i rozbudowę węzłów przesiadkowych integrujących trzy różne formy transportu - auto, rower i autobus, budowę systemu parkingów Park&Ride, Kiss&Ride i Bike&Ride oraz ścieżek pieszo – rowerowych. Dotyczy to Poznania, Tarnowa Podgórnego i Lubonia. Miasto Poznań zrealizuje dwa projekty, w tym jeden wybrany w ramach procedury pozakonkursowej. Pierwszy dotyczy budowy systemu parkingów Park&Ride w Poznaniu, natomiast w ramach projektu pozakonkursowego powstanie ciąg rowerowo-pieszy Wartostrada po obu stronach rzeki Warty w Poznaniu, od Mostu Lecha na północy do Mostu Przemysła na południu.
- Działamy z myślą o wszystkich mieszkańcach, także kierowcach. Wraz z ościennymi gminami chcemy stworzyć możliwość dojazdu do granic miasta i przesiadania się do komunikacji publicznej po to, by mniej samochodów wjeżdżało do centrum - mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. - Im mniej osób będzie przyjeżdżało do miasta samochodem, tym bardziej komfortowo będzie się jeździło autem po naszym mieście. Mniej aut to też mniej zatłoczonych ulic, hałasu, jak również czystsze powietrze i co za tym idzie większy komfort życia mieszkańców.
Projekt zakłada stworzenie trzech parkingów typu "parkuj i jedź". Mają one powstać przy ul. św. Michała, przy rondzie Starołęka i w pobliżu stacji PKP na Strzeszynie. Przygotowane wstępne koncepcje przewidują, że zmieści się na nich łącznie ponad 200 samochodów. Zaplanowano też miejsca postojowe dla niepełnosprawnych oraz rowerzystów.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
DWIE NIEDZIELE W MIESIĄCU WOLNE OD HANDLU?
