MIESZKAŃCY CHCĄ TRAMWAJU NA KOPERNIKA
Niemal trzy czwarte mieszkańców, którzy wzięli udział w konsultacjach dotyczących budowy trasy tramwajowej na os. Kopernika, wspiera tę koncepcję. Jednocześnie prawie 63 proc osób, które wypełniły ankietę, deklaruje, że powstanie trasy skłoniłoby je do rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na transport publiczny.
Przebieg trasy tramwajowej do osiedla Kopernika został wyznaczony przez obszar zabudowy mieszkaniowej wzdłuż ulic: Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej. Oddziaływanie trasy rozciąga się również na okoliczne osiedla: Św. Łazarz, Junikowo oraz Górczyn. Nic dziwnego, że właśnie mieszkańcy tych rejonów najczęściej brali udział w ankiecie
Mieszkańcy wypełnili 1295 ankiet. Najwięcej z nich (ponad 870) spłynęło od mieszkańców osiedla Grunwald Południe. Po kilkadziesiąt ankiet wypełnili mieszkańcy Górczyna, Junikowa i osiedla Św. Łazarz.
Prawie połowa osób, które wypełniły ankietę (43 proc.) stwierdziła, że autobus jest najbardziej dostępnym w tym rejonie środkiem transportu. Jednocześnie aż 48 proc. stwierdziło, że nie jest zadowolonych z obsługi transportem publicznym rejonu osiedla Kopernika. Prawie 43 proc. nie jest zadowolona również ze stanu obecnej infrastruktury przystankowej.
Budowę trasy tramwajowej na os. Kopernika poparło ok. 73 proc. osób, które wzięły udział w ankiecie. Niemal 63 proc. uznało, że linia tramwajowa w tym rejonie skłoniłaby do rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na środki transportu publicznego
Postulaty mieszkańców w znacznej części dotyczyły zmiany przebiegu trasy tramwajowej. Przeważającym głosem były wnioski o budowę trasy w ciągu ulicy Jawornickiej, zgodnie z jedną z propozycji tzw. „Chybkiego tramwaju”. ZTM, przy wsparciu projektanta, przeanalizował możliwość realizacji tego wariantu - została ona odrzucona z uwagi na brak możliwości technicznych podłączenia trasy na węźle Grunwaldzka-Jawornicka, z powodu wybudowanych wiaduktów nad przyszłą III Ramą Komunikacyjną, istniejącą okoliczną zabudowę oraz zapisy Miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (Mpzp).
Alternatywne rozwiązania dla budowy trasy tramwajowej na ulicy Jawornickiej wraz z włączeniem w ulicę Grunwaldzką, które były analizowane w ramach Projektu Copernicus, zostały odrzucone ze względu na brak możliwości włączenia torowiska w innym miejscu z uwagi na otaczającą (lub planowaną) zabudowę oraz niezgodność ze Studium i Mpzp.
Więcej szczegółów dotyczących wyników konsultacji: http://www.projektcopernicus.pl
Źródło: ZTM Poznań