KOLEJ METROPOLITALNA. KOLEJNY KROK DO REALIZACJI.
26 stycznia 2017 roku w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Maciej Wudarski, Zastępca Prezydenta Miasta Poznania oraz Zbigniew Miliński, Zastępca Dyrektora Regionu Zachodniego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji podpisali umowę dotyczącą współfinansowania Studium Wykonalności dla realizacji zadania pn. „Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód”.
Strony umowy podziękowały sobie wzajemnie za konstruktywną współpracę. Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego podkreślił, że na obecnym etapie mówimy o przygotowaniu studium wykonalności oraz ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko.
- Sama inwestycja, która będzie inwestycją wielosetmilionową, jak oczekujemy, znajdzie się w finansowaniu z pieniędzy unijnych, centralnych. W przekonaniu, że jest to możliwe utwierdzają nas przeprowadzone rozmowy i ustalenia z beneficjentem, którym jest PKP PLK, ale też wiedza, że w tej perspektywie finansowej UE ponad 10 mld euro przeznaczonych jest na inwestycje infrastrukturalne na kolei. To są olbrzymie pieniądze, to jest ponad 50 mld złotych, i oczywiście są inwestycje już zaplanowane, które część tych pieniędzy pochłoną, natomiast pozostaje określony margines do wykorzystania przez tych, którzy są gotowi z określonymi propozycjami i projektami. I my zamierzamy się w to wpisać – powiedział Wicemarszałek Jankowiak.
Stworzenie sprawnego systemu kolei metropolitalnej, która ma być podstawowym elementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji poznańskiej ma być odpowiedzią na problemy wynikające z zakorkowanej sieci drogowej. Finalnym elementem tego procesu będzie powstanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, której pociągi będą docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania.
Możliwość realizacji tych założeń uwarunkowana jest odpowiednią przepustowością infrastruktury kolejowej Poznańskiego Węzła Kolejowego. Podstawowym elementem, niezbędnym dla zniesienia ograniczeń w tym względzie jest budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód. W tej sprawie, w ostatnich latach, toczyły się rozmowy zarówno z władzami Spółki PKP PLK, jak i z resortem infrastruktury. Temat pojawił się również przy okazji konsultacji społecznych dokumentów strategicznych związanych z planowaniem rozwoju infrastruktury kolejowej. Planowana inwestycja ma przyczynić się do rozwoju zrównoważonego systemu komunikacji publicznej w mieście i aglomeracji poznańskiej oraz do likwidacji wąskiego gardła w Korytarzu Transportowym Bałtyk – Adriatyk.
Pakt trzech
Przypomnijmy, że 10 października 2016 roku podpisano Porozumienie o współpracy, zawarte pomiędzy PKP PLK S.A., Miastem Poznań a Samorządem Województwa Wielkopolskiego dotyczące opracowania Studium Wykonalności i stworzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji zadania pn. „Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód”.
Utworzony w wyniku tego Porozumienia Zespół określił zakres planowanego zadania, uwzględniający powiązanie budowy trzeciego toru z transportem publicznym na terenie Poznania i aglomeracji poznańskiej oraz likwidację kolizji komunikacyjnych.
Zawarta 26 stycznia br. umowa pozwoli na ogłoszenie przetargu nieograniczonego na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu na środowisko. Zakończenie dokumentacji przedprojektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest do końca 2018 roku. Wszyscy trzej sygnatariusze umowy będą partycypować w równych częściach w całkowitych kosztach powstania dokumentu, które mają się zamknąć w kwocie ok. 1,5 mln zł brutto.
Ponad 180 pociągów na rok
Studium Wykonalności będzie miało charakter wielobranżowy, obejmując analizą takie zagadnienia jak: układy torowe, nawierzchnia, podtorze, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikacja i łączność, zasilanie elektroenergetyczne, sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, budynki i budowle, tabor, infrastruktura obsługi podróżnych, mała architektura peronowa, inżynieria ruchu. Szczególnie istotne będą aspekty środowiskowe, głównie w kontekście przeprawy przez Wartę i Cybinę. Dokument ma także zarysować perspektywę powstania jednego lub dwóch torów.
Warto podkreślić, że średniodobowa liczba kursujących pociągów pasażerskich na odcinku Poznań Główny - Poznań Wschód wyniosła w ubiegłym roku 184, w tym 34 to pociągi kwalifikowane, 46 międzywojewódzkich, a 104 wojewódzkie. Odcinek ten charakteryzuje się wzmożonym ruchem, a w godzinach szczytowych – maksymalnym wykorzystaniem przepustowości. Kursują tam pociągi m.in. w kierunku Wągrowca, Gniezna i Wrześni (Konin/Warszawa).