NIE BĘDZIE GRANTÓW DLA RAD OSIEDLI NA BUDOWĘ DRÓG ROWEROWYCH
Radny Tomasz Kayser zwraca uwagę na pomysł Nowoczesnej w Poznaniu, która zaproponowała, aby elementem programu Budowy Dróg Rowerowych było uruchomienie konkursu grantowego na finansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych jednostek pomocniczych. Miasto jednak nie planuje rozdysponowania środków dedykowanych na budowę dróg rowerowych poprzez granty dla rad osiedli.
Rada Miasta Poznania zarezerwowała w Wieloletniej Prognozie Finansowej ponad 28 mln zł na budowę dróg rowerowych. Planowane jest również opracowanie programu Budowy Dróg Rowerowych. - Nowoczesna w Poznaniu wystąpiła z dobrą – moim zdaniem – propozycją przekazaną do Urzędu Miasta Poznania, aby elementem takiego programu było uruchomienie konkursu grantowego na finansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych jednostek pomocniczych Miasta – osiedli dotyczących budowy dróg rowerowych – zwraca uwagę radny Tomasz Kayser (PRO).
Jego zdaniem to właśnie rady osiedla posiadają najbardziej zaktualizowaną mapę potrzeb w tym zakresie. - Premiowane mogłyby być projekty obejmujące drogi rowerowe przechodzące przez kilka rad osiedli, połączone z istniejącym systemem dróg rowerowych. Taki system grantów pozwalałby również na tworzenie wspólnych projektów wielu różnych partnerów, wykorzystując ich potencjały np. rad osiedli, spółdzielni mieszkaniowych, Zakładu Lasów Poznańskich lub nawet dużych podmiotów prywatnych – uważa T. Kayser. - Takie projekty mogłyby często wychodzić poza granice Miasta Poznania, jeśli udałoby się znaleźć zainteresowaną sąsiednią gminę – uzupełnia.
Zgodnie z propozycją Nowoczesnej system grantów na drogi rowerowe powinien być oparty o takie same zasady jak konkurs na dofinansowanie zadań inwestycyjnych jednostek pomocniczych Poznania, utworzony na postawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania, podpisanego przez prezydenta Ryszarda Grobelnego z dnia 7 czerwca 2013 roku. - Uważam, że takie rozwiązanie wydaje się korzystne dla społeczności lokalnej i jest godne poparcia – podkreśla Tomasz Kayser.
Program Rowerowy Miasta Poznania
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Poznania z dnia kwietnia br. w sprawie uchwalenia kierunków działania prezydenta Miasta Poznania polegających na opracowaniu aktualnego „Programu Rowerowego Miasta Poznania” na lata 2016- 2025, projekt „Programu” zostanie przekazany radzie do końca listopada br. - Program ten będzie zawierał wykaz tras głównych (międzydzielnicowych) dla ruchu rowerowego wraz z szacunkiem kosztów ich budowy i propozycją harmonogramu ich powstawania, aby zapewnić wykonanie spójnej sieci podstawowej do roku 2022 – informuje zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.
Proponowany układ tras i harmonogram zostaną wskazane w oparciu o obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, dostępny kompleksowy model ruchu dla Poznania, ślady GPS przemieszczeń rowerowych zebrane w ramach Europejskiej Rywalizacji Rowerowej (European Cycling Challenge) oraz badaniami ruchu rowerowego. Ponadto we wrześniu odbędą się konsultacje z mieszkańcami, radami osiedli oraz gminami ościennymi.
M. Wudarski: „Dla ulic niższych klas na ogół bardziej odpowiednie będzie ograniczanie prędkości i wspólny ruch samochodów i rowerów”
Prezydent Wudarski uważa, że program oparty o wyżej wspomniany zestaw danych doprowadzi do optymalnego rozdysponowania środków na trasy rowerowe, zarówno w zakresie ich przebiegu, jak i kolejności powstawania. - Na podstawie budżetów miast podobnej wielkości oraz dostępnych kosztorysów można również założyć, że obecnie dostępny budżet w wysokości 28 mln zł okaże się niewystarczający dla realizacji całości sieci najważniejszych tras głównych – podkreśla.
Zastępca prezydenta wskazuje ponadto na obecne standardy, z których wynika, iż stosowanie wydzielonych dróg rowerowych nie zawsze jest najwłaściwszym sposobem organizacji ruchu rowerowego. - Dla ulic niższych klas na ogół bardziej odpowiednie będzie ograniczanie prędkości i wspólny ruch samochodów i rowerów. W istocie sprowadza się to do postulatu budowy dróg rowerowych tylko przy ulicach układu podstawowego, co do zasady finansowanych z budżetu ogólnego, podczas gdy osiedla pełnią na ogół rolę wiodącą w zakresie rozbudowy sieci uzupełniającej – przekonuje M. Wudarski. - Ulice te powinny być kształtowane z myślą o wspólnym ruchu wszystkich pojazdów, bez wydzielonych dróg rowerowych. Jednocześnie rola takich ulic w zakresie doprowadzania ruchu rowerowego do sieci tras głównych jest bardzo duża – dodaje.
Miasto zatem nie planuje rozdysponowania środków dedykowanych na budowę dróg rowerowych poprzez granty dla rad osiedli.